In Trouw: AHA vliegt troetelliberaal Wiegel naar de strot (2)

Tue Nov 22 07:49:36 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Telegraaf
Datum: 22 november 2005

Hirsi Ali hekelt oud-VVD-leider Wiegel
--------------------------------------
Hans Wiegel is 'reactionair conservatief'

DEN HAAG - Oud-VVD-leider Wiegel is een 'reactionair conservatief', vindt
partijgenoot en Tweede Kamerlid Hirsi Ali. 'Zo'n Wiegel is precies zo'n
Turkse of Marokkaanse vader die instinctief aanvoelt dat hij de
modernisering niet kan tegenhouden en zich daarom terugtrekt in zijn
buurt, want daar is het lekker veilig.'

Dat zei Hirsi Ali in een vraaggesprek in het dinsdag gepresenteerde
Jaarboek Parlementaire Geschiedenis 2005. Wiegel hekelde eerder dit jaar
het afwijzende standpunt van Hirsi Ali over gelijkstelling van openbaar en
bijzonder onderwijs als onliberaal.

'Ik dacht: ach, die man woont in Dieren of Diever of zoiets, op zo'n
ideale, idyllische plek. Volkomen levend in het 'land van ooit',
literally. Hij is niet geraakt door de globalisering, door de migratie,
door de nieuwe werkelijkheid.'

Het Kamerlid, bekend door haar scherpe kritiek op de islam, zegt er zeker
van te zijn dat er een 'reformatie' van de islam komt. 'Die kan alleen
plaatsvinden als er sprake is van vrijheid van meningsuiting. Als genoeg
mensen hardop mogen zeggen: oke, ik neem de Koran niet letterlijk.  En dat
zij dan niet onmiddellijk onthoofd worden.'

--------
(c) 2005 Telegraaf