Submission 2 over positie homo's in islam

Sun Nov 20 23:48:04 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 20-nov-2005, at 12:01, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Erik van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL>,
>
>  ...volgens mij ben jij een AHA-gelovige...?

Nee, voor mij zijn zaken niet zo zwartwit.

(Dat zal wel komen doordat ik mijn wereldbeeld niet
baseer op De Telegraaf.)

>  Verbaast me niets waar daar stonden de feiten in. Voor wie
>  gelooft, zijn weerleggende feiten nu eenmaal erg bedreigend.

Aha, de feiten.
De *weerleggende* feiten nog wel.

Ja toch opa Fluks? Weerleggende feiten toch?

Eens kijken:

"De laatste ontwikkeling - dat er niets terecht kwam van dat
'shortcutten'
(waar de media maandenlang over heeft zitten zeuren en dat louter ten
doel
had om AHA als een soort 'genie' af te schilderen) sluit daar
naadloos op
aan."

De media heeft (sic) dus maandenlang zitten zeuren?
Over shortcutten???
En dat zeuren (quod non) had *louter* (mijn cursivering)
ten doel om Hirsi Ali als een soort genie af te schilderen?

Feiten, noemde u dat toch? Weerleggende feiten zelfs.
Beste opa Fluks, dit zijn apodictische uitspraken.
Het zou voor de discussie mooi zijn als ze ook werden
*onderbouwd*. Met feiten. Maar de *feiten* ontbreken
hier nu juist.

Heus opa, 'zeuren' is geen feit. Het zonder enig bewijs
veronderstellen van een doel - een al het overige
uitsluitend doel zelfs - is geen feit. Ook de bewering
dat iets ergens naadloos op aansluit is geen feit.
Dit zijn allemaal niet-onderbouwde beweringen opa
Fluks. Uitspraken waarmee wordt getracht het geheel
ontbreken van feiten te verhullen.

Nog een paar voorbeelden opa?

"(H)aar gelovigen (...) zien er een reden in om haar
nog eens extra te omhelzen."

Dat is jouw bewering opa, maar het is geen feit.

"Hare heiligheid heeft het over homo's!"

Hirsi Ali pretendeert helemaal niet heilig te zijn.
Weet je, opa, hoe we zo'n laf discussietrucje noemen?
Dat noemen we een stropop. Een discussiedeelnemer
die zich bezondigt aan het gebruik van stropoppen
diskwalificeert zichzelf in de discussie.
Hirsi Ali heeft het ook niet over homo's; ze heeft het
over de wijze waarop de traditionele islam homo's
bejegent.

"Ons past een deemoedig zwijgen"

Is dat een *feit*? Of opnieuw een stropop?

"Voortaan is de gelovige ingewijd in het mysterie van de
homoseksualiteit."

Is dat een feit?

"Mijn grappen over dat shortcutten van die verlichting (stoppen die
door-
  slaan en zo) blijken des te meer to the point..."

Waar blijkt dat uit?

"Ik snap er geen bal van waarom zoweinigen zien wat er hier gebeurt."

Hier staat: ik (= opa Fluks) weet het beter.

Dat is een mening; namelijk op niets gebaseerde
opschepperij over het 'analytisch' vermogen van
opa Fluks. Deze opschepperij wordt niet geschraagd
door enig feit. Feit is alleen dat opa Fluks op niets
af raaskalt over zijn eigen voortreffelijkheid.

"Hele woonwijken kunnen, naar Frans model, afbranden."

Dit is *hoogstens* een extrapolatie van een bepaalde
situatie; een beredeneerde uitspraak over de toekomst.
Maar het is geen feit.

(Ik denk trouwens dat er helemaal niet zoveel analytisch
vermogen aan te pas is gekomen. Opa Fluks komt op mij
niet over als een kenner van de Franse banlieus; eerder
als iemand die het gerommel in zijn onderbuik aanziet
voor het lawaai van aanstormende horden.)

"Maar de gelovigen zullen het niet zien; die kijken
dan reikhalzend uit naar filmpie nummer drie."

Is dit een *feit* opa?
Of is het een voorspelling?

Lever de diploma's maar in Fluks, want je kunt nog geen
feit van een opinie of voorspelling onderscheiden.

Erik vdMb