Hoogervorst go home

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Nov 20 21:56:32 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Maar de verzekeraars bepalen de inhoud van het basispakket niet. Dat doet
> de
>  politiek. Je verhaal (hoe mooi ook) klopt dus niet.

De verzekeraars bepalen gelukkig niet het basispakket, want dan zou de
situatie nog erger zijn dan je schetste. Maar ze hebben wel de middelen om
te *lobbyen* en een onderliggend belang om dat te doen. Gelukkig moeten de
zwakkeren in de samenleving het niet uitsluitend daarvan hebben, maar het
was een overweging die ik in de discussie nog niet zag en daarom noemde ik
hem, pardon, haar.

>  Verwacht wordt dat de kosten van de verzekering met tientallen procenten
>  tegelijk gaan stijgen (net als in Zwitserland - waar men hetzelfde
> systeem
>  heeft dat wij per 1 januari gaan invoeren).

Ik kan me de details niet herinneren, maar ik las laatst dat er toch
significante verschillen waren met het zwitserse systeem en dan men in
Zwitserland erg benieuwd was naar de ontwikkelingen in Nederland.

> De politiek zal dan geneigd
>  zijn het basispakket alleen maar nog meer uit te kleden teneinde de zorg-
>  toeslag te drukken. Waarna het effect zich middels positieve
> terugkoppeling
>  versterkt.

Wat je zegt klopt, maar er is meer. De politiek heeft net als de
verzekeraars te maken met tegengestelde prikkels: enerzijds kosten drukken
en anderzijds scoren met een zo breed mogelijk basispakket en een zo hoog
mogelijke zorgtoeslag.