Leestip: D66 over HBO vs. WO

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Nov 18 08:05:13 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als HBO-boer dien ik je toch af te vallen, Tjerk. Dat tersluiks kruipen in
de WO-huid schaadt niet alleen de personele toevloed tot het MKB en de
minder innovatieve delen van de grootindustrie maar ook het niveau van het
onderzoek in het algemeen. Dat slinkse gedoe van het HBO, zoals het
inpikken van de voormalig academische rang "lector", wordt gedicteerd door
het nieuwe beleid van een paar jaar terug om de doorstroming HBO-WO af te
remmen en door het financieringssysteem (zie art. van Martin Sommer in de
VK van twee dagen terug).

De laatste tijd heb ik wat HBO-"onderzoek" mogen lezen en beoordelen:
zonder theorie, zonder reflectie en zonder context van de resultaten. Zulk
flits-onderzoek is zelfs ongeschikt voor het toegepaste niveau, nog
slechter dan de magere resultaten van de "rapid research" die in enkele
academische domeinen gangbaar is (met name in de ontwikkelingshulp, bij
gebrek aan financiele en humane bronnen vaak).

Plat gezegd: dat slinkse HBO-gedoe met upgrading wordt vooral geduld om het
WO nog meer onder financiele druk te zetten. Trouwens, het is ook een
schande omdat het HBO in toenemende mate academische docenten op straat
schopt, om te beginnen met de gepromoveerden (ook wegens de salarissen).

hv,u
------