Rob Oudkerk over 'neurobiologische stoornis' politici

Thu Nov 17 10:25:37 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Of spiritualiteit en materialisme malkanders tegendeel zijn interesseert me
>even niet - ze vormen beiden een eenzijdig (holistisch) perspectief

 Het komt uit de voorwetenschappelijke tijd. Maar Democritus vestigde een
 paradigma dat pas in de Verlichting opnieuw zou worden opgepakt. Want laten
 we eerlijk wezen: Plato (en daarna die vreselijke Aristoteles - de grootste
 dwaas uit de geschiedenis) heeft bepaald wat voor ellende erna kwam. En in
 onze tijd ziet men hetzelfde met die vreselijke liberalen met hun filosofen.
 Die beogen naast een sociale- ook een kennisvernietiging. Net als toen. Er
 is niets nieuws onder de zon.

>Verder gebruik je het begrip "atheisme" op een populaire manier:
>"ontsnappen" aan het godsbegrip, of, bestrijden van een godsbestaan,
>terwijl je waarschijnlijk bedoelt "agnost", onbekend met zulke
>hersenspinsels pro en contra.

 Vanuit het materialisme is er niets dat zich bestuderen laat. Men moet
 het niet zozeer over een godsbegrip hebben maar over de ideeen van gelo-
 vigen. Wat voor denkfouten maken ze ? Hoe kan men zulke fouten voorkomen ?
 Dat soort dingen. Geloof moet te verhelpen en te voorkomen zijn, lijkt
 me. Het is verbazingwekkend dat we van alles in ons leven moeten leren
 behalve hoe te denken.