Bot weigert Papoea-rapport in ontvangst te nemen

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Wed Nov 16 13:53:45 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp heeft op woensdag, 16 nov 2005 om 09:11
(Europe/Amsterdam) het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Democs,
>
> Ieder was destijds nogal verrukt van de BuZa-beslissing om de
> onafhankelijkheidsdag van Indonesie eindelijk te erkennen, de dag
> waarop Soeharto de onafhankelijkheid uitriep (en niet de dag dat de
> RTC het afscheidingsverdrag tekende). Die Bot toch, dachten we, hakt
> eindelijk de koloniale knoop door.

die was natuurlijk allang doorgehakt.
maar de nederlandse regering meedoen aan het feestje, dat was nog een
heet hangijzer zolang er nog zoveel slachtoffers van de bersiap
gekwetst konden worden.
vergelijkbaar met het moment waarop een duitser op de dam wordt
uitgenodigd om mee te herdenken?

> Potdorie, we krijgen er een commercieel taboe voor terug.

natuurlijk krijgen we dat.
die buitenlandse betrekkingen gaan over commercie.
je dacht toch niet dat al die dure reizen gemaakt werden voor de
gezelligheid?

> Bot weigert het Papoea-rapport van Piet Drooglever in ontvangst te
> nemen dat destijds is besteld door VVD-BuZa-baas Van Aartsen.
> Kamervragen van PvdA en SP. Bot zou bang zijn om de relaties te > storen.

en terecht.
in indonesië werkt het anders dan hier, zoals bot heel goed weet.
daar is een schaamte cultuur. gezichtsverlies veroorzaken is 'not done'.
zeker niet als je een belanda bent.

hier hebben we een schuldcultuur.
hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het heeft geloof ik wel als
gevolg dat iedere keer de mensenrechten op de agenda komen als we
meedoen met een feestje van een corrupt en schennig bewind.

> Waarom was D66 er niet als de kippen bij om die op zich slappe vragen
> was aan te scherpen in die hiervoor vermelde zin?

vind ik wel verstandig.
er zijn wel ergere dingen in indonesië gebeurd, en gebeuren nog.
ik vind het wel slim van bot om het zo te spelen.

gr elma