Rob Oudkerk over 'neurobiologische stoornis' politici

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Wed Nov 16 13:23:54 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg heeft op dinsdag, 15 nov 2005 om 17:13
(Europe/Amsterdam) het volgende geschreven:

> Cortisol wordt aangemaakt bij stress, maar niet speciaal bij politieke
> stress.

grapjas, natuurlijk niet. ;)

> Bij lage doseringen repareert het celschade; bij hoge doseringen
> treden er juist beschadigingen op, met name aan de hippocampus.
> De cortisolspiegel is bij patiënten met een post-traumatische
> stressstoornis (PTSS) inderdaad hoger. Niet omdat cortisol bij hen
> slechter wordt afgebroken, maar omdat het trauma niet is verwerkt.

geldt dat ook voor jonge ratjes met een verhoogde cortisol spiegel tgv
vroegtijdig even weghalen bij hun moeder?
(ik heb dat experiment een keer op tv gezien, kan het verkeerd
onthouden hebben.)

> Omdat het trauma niet is verwerkt wordt bij elke situatie die aan het
> trauma doet denken weer een forse hoeveelheid cortisol aangemaakt.
> Bij PTSS-patiënten is de cortisolspiegel in feite duurzaam verhoogd.

door niet verwerkt trauma of door een  (aangeboren) onbalans in de
hormon huishouding?
bipolaire stoornis is imo erfelijk?
ik zie er nogal wat in mijn familie.

> Dat betreft endorfine. Feitelijk een groep van stoffen die verwant
> zijn aan opiaten. Ze kunnen op verschillende wijze worden vrijgemaakt:
> door lichamelijke inspanning, door lachen, maar ook door het eten van
> chili-peper of chocola.

ja, heb ik ook gelezen /gehoord.

wat ik ook gelezen heb is dat mensen met een bipolaire stoornis en ook
die met een stoornis in het autistische spectrum vaak ook verslavingen
hebben.

> Dat kan inderdaad verslavend zijn; mensen die gewend zijn langdurig te
> hardlopen en die dan om wat voor reden dan ook dit niet kunnen,
> vertonen
> ontwenningsverschijnselen.

ik ken dat van wijlen mijn broer.
die ook andere gedragingen had die deden denken aan oudkerk.
evenzo mijn vader. en een neef.

en een asperger kleinkind.

> Het is altijd hachelijk om een diagnose te stellen op basis van
> interviews.

natuurlijk is het dat, maar imo niet hachelijker dan een andere
verklaring voor dit merkwaardige gedrag van oudkerk?

> Het lijkt me duidelijk dat Oudkerk verslaafd is aan aandacht.
> Wat het achterliggende mechanisme is weet ik niet.

ik natuurlijk ook niet, maar ik denk dat hij een kick kreeg van dat
politieke werk, en iemand met een bipolaire stoornis kan dan hele
vreemde en onvoorzichtige dingen doen.

> Dat is denk ik ook niet zo belangrijk. Bij Oudkerk is - zoals hij zelf
> aangeeft -
> het zelfcorrigerend vermogen verstoord.

in mijn termen: zijn geweten werkt in die fase niet goed?

>  Z'n omgeving stuurt hem blijkbaar
> ook niet erg bij; zijn vrouw bijvoorbeeld blijft maar achter hem
> staan, ondanks
> alles wat er inmiddels is voorgevallen - wat mij onverstandig lijkt.

mij ook.
en ze heeft een beroep waarin ze beter zou moeten weten imo.

> Iemand bij wie het zelfcorrigerend vermogen chronisch tekort schiet is
> niet
> geschikt voor een functie als politicus of arts.

helemaal waar.
en misschien ook niet voor een functie als gevangenbewaarder, werken
met kleuters, in een verpleeghuis, met iedere kwetsbare doelgroep
eigenlijk. die kunnen niet voor zichzelf opkomen.

>  Zo iemand is in feite ziek.

helemaal waar.

> Beweren dat dit heeft te maken met een specifiek stofje lijkt er toch
> sterk
> op te wijzen dat de patiënt nog lang niet is genezen - ik geloof niet
> dat
> er buiten Oudkerk een medicus bestaat die geloof hecht aan deze
> theorie.

voordat we wisten wat endorfine was, of cortisol, en van hun werking,
zouden er ook maar weinig artsen geloof gehecht hebben aan verklaringen
voor post traumatische stress of manisch depressiviteit?

> Oudkerk zit blijkbaar nog grotendeels in de ontkenningsfase, en staat
> dan
> in feite nog maar aan het begin van het genezingsproces.

ik ben het helemaal met je eens.

nu nog hopen dat oudkerk wijzer wordt, en/of dat pvda bobo's een beetje
bijlezen, of zich laten informeren?

gr elma