Internet buiten UNO

Wed Nov 16 12:08:14 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Internet willen regelen is net zoiets als het zuurstofgehalte in de
Aardatmosfeer wettelijk willen regelen. Als het huidige Internet is
doodgeregeld, komt er vanzelf een ander dat zich daaraan onttrekt.

Toen ik eind jaren '80 op Internet kwam, liepen de verbindingen via
krakkemikkerige telefoonlijntjes die zich aan elke controle onttrokken
(en dikwijls uitvielen). Dat kan niet alleen morgen opnieuw maar ik neem
aan dat nu reeds dergelijke alternatieve netwerken buiten Internet om
bestaan. Met het gratis telefoneren via Internet kunnen dergelijke
signalen zelfs via Internet zelf reizen. Heb je een netwerk binnen een
netwerk dat zich onttrekt aan het netwerk zelf en waarover de Amerikanen
en/of de UN niets te zeggen hebben.

Dat de Amerikanen iets over Internet te zeggen hebben is niet zo raar.
Internet komt voort uit Arpanet van het Amerikaanse leger en ontstond
nadat wetenschappers zich daarop gingen aansluiten met IMP telefoonlij-
nen. Die naam Internet onstond pas veel later toen iedereen een aan-
sluiting kon krijgen. Wij noemden Internet vroeger email, Bitnet, Decnet,
ftp, en telnet - dus benoemden functie en protocol.

Regelaars denken dikwijls dat Internet iets is met websites en email (dat
geregeld zou moeten worden); van telnet (op een andere computer werken dan
waar men achter zit - bijvoorbeeld om er een programma te runnen) of ftp
(data van de ene computer naar de ander slepen) hebben ze nog nooit gehoord.

Oftewel: het regelen van Internet, komt neer op ontregelen. Leuke van
Internet is nu juist dat het zich onttrekt aan al die regelzucht. Wie het
wil regelen, maakt aleen maar de huidige structuur kapot en heeft geen grip
op het alternatief dat dan ontstaat. 't Lijkt een beetje op die bewaarzucht
m.b.t. mail en http - dat gaat volledig voorbij aan bovenstaande zaken.
Niet alleen op de wijzen die ik hier eerder wel eens aangaf - maar misschien
hebben terroristen wel hun eigen variantje op Internet.