Update Franse Burgeroorlog: 300 steden

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Nov 9 08:41:37 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik geloof dat het met die internet-censuur nogal meevalt. Las vanmorgen in
Trouw over druk weblog-verkeer in Iles-de-France zelf. Politici in
voorsteden stellen centrale weblogs ter beschikking. Eentje is er nu
gesloten wegens een overmaat aan hate-mail. Maar er blijven nog genoeg
spreekbuizen over. [Zelfs censuur op z'n Chinees helpt niet, zo weten we.]
Ik heb een paar vergelijkbare Franse bundels/portals aangeklikt, ferme
taal, vooral voorvallen met politiegeweld.

Iets waar zelfs ex-hoofdcommissaris en socioloog Northolt hier op tv
afstand van neemt. Zijn kritiek: de zo "redelijke" Sarkozy heeft uit
rechtse motieven en bezuiniging de wijkagenten afgeschaft zodat de openbare
orde elk contact met de lokale bevolking mist. Wel, onbekend maakt onbemind
- lijkt me het begin van een analyse. Met die wijkagenten is het in
Nederland ook slappe hap - of ze zijn langdurig ziek (selectie minkukels),
of ze worden wegbezuinigd ten bate van terreurdreiging, of het zijn gewoon
bureaufreaks geworden die geen voet zetten in hun resort.

Overigens las ik vanmorgen vroeg via Krant.Com dat ook groepjes barbaren
bezig zijn in Brussel en Luik om de auto van de buurman en de karrtetjes in
duurdere wijken in de fik te steken. We zullen alvast maar de burgerwacht
activeren want van politie, moskees, D66 of GroenLinks hoeven we niks
anders te verwachten dan paternalistisch gezever over die twee "religieuze"
provocateurs in de ICE Ffm-Adam, etc.

Is trouwens een avondklok in Nederland ook wettelijk mogelijk?

hv,u
------