Update Franse Burgeroorlog: 300 steden

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Wed Nov 9 15:31:25 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp heeft op dinsdag, 8 nov 2005 om 09:52 (Europe/Amsterdam)
het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Censuur in Ned media? Hmmm, volgens mij gewoon gebrek aan
> correspondenten,

dat denk ik ook. welk belang dient die censuur dan?

> Misschien kent iemand een Franse website met redelijk overzicht, incl.
> diverse perspectieven?

nee dus.
ik zou het aan collega's frans van vroegah kunnen vragen?

ik heb ff gekeken bij le figaro:

> [...]
>
> Par Salem Kacet*
>
> [08 novembre 2005'La classe politique tout entière doit se remettre en
> question. L'idée de progrès et d'égalité a déserté les discours et les
> actes. Classe politique, milieux économiques, acteurs de l'éducation,
> élites intellectuelles, prenons nos responsabilités. On dit que
> l'ascenseur social est bloqué ? On sait où il s'est arrêté. S'il vous
> plaît, renvoyez l'ascenseur !'
>
> * Professeur de médecine, vice-président de l'université Lille-II,
> ex-adjoint au maire de Roubaix, ancien membre de la commission des

http://www.lefigaro.fr/debats/20051108.FIG0047.html?103024

kaçet is een heel erg geslaagd geïntegreerde fransman die wil dat de
lift naar sociaal hogere verdiepingen weer wordt vlot getrokken voor de
bewoners van die roerige wijken. legt de verantwoordelijkheid imo
terecht bij de politiek.

in le monde vond ik dit:

> Mais exhumer une loi de 1955, c'est envoyer aux jeunes des banlieues
> un message d'une sidérante brutalité : à cinquante ans de distance, la
> France entend les traiter comme leurs grands-parents. Le premier
> ministre devrait se rappeler que cet engrenage d'incompréhension, de
> fébrilité martiale et d'impuissance avait alors conduit la République
> aux pires déboires.

> Jean-Marie Colombani

http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0@2-3232,36-707755@51-
704172,0.html

colombani vindt het fout om deze relschoppers te bestrijden met een wet
die tegen algerijnse opstandelingen in het leven geroepen was.
de overheid zal imo niet veel keus hebben. een avondklok is blijkbaar
in frankrijk een zeer omstreden middel.

(couvre-feu, de oorsprong van het woord curfew. weer wat geleerd ;)

george bernard shaw zei ooit: de twee hoofdzonden zijn armoede en
stompzinnigheid. (poverty and stupidity). ik moet hem vaak gelijk geven.
armoede in de buurten van de relschoppers, en stompzinnigheid bij beide
partijden.

maar ja, al hadden ze dit aan kunnen zien komen, net als wij hier, hoe
krijg je iets hoog op de politieke agenda als alleen nog maar de kiemen
gelegd worden?
zoals hier in de jaren '60 toen grote bedrijven winst zagen in het
importeren van arbeid uit lage lonen landen.
toen de winst geïncasseerd was, werd en wordt de sociale prijs daarvoor
door de gemeenschap betaald. wao, en ww.
niet slim van de overheid van toen.

marc fluks schreef:

> De Nederlandse media zijn doodstil. Is er censuur of zo ? 't Lijkt er
> wel op. Ook op andere Europse zenders ziet men niets. Dit hoort toch
> live gecovered te worden ? Een Israelische bron stelt zowaar dat de
> Franse overheid momenteel Joden censuur 'aanbeveelt'...

als ze synagogen in die wijken onvoldoende kunnen beschermen is het
misschien wel slim om ff media stilte te betrachten.

had wethouder pastors uit rotterdam misschien ook beter even kunnen
doen? totdat de storm in frankrijk wat is gaan liggen?

niet dat ik vind dat hij weggestemd moest worden, maar wel dat hij dat
had kunnen verwachten.

gr elma