'Nederland opnieuw in de fout met asielzoekers' was Re: 'Ruit Verdonk waarschijnlijk niet beschoten'

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Nov 6 07:51:49 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> http://www.nu.nl/news/620947/11/%27Ruit_Verdonk_waarschijnlijk_niet_beschoten%27.html
>
> "
> 'Ruit Verdonk waarschijnlijk niet beschoten'

[...]
> Eerder werd gespeculeerd over een schietincident.
> "
>
> Hysterisch kabinet zoekt op adequate wijze naar sympathie onder de
> bevolking sinds het beleid daarvoor niet in aanmerking lijkt te gaan
> kunnen komen.

Godsamme .... zie ik nu pas.

http://www.nu.nl/news/620631/11/%27Nederland_opnieuw_in_de_fout_met_asielzoekers%27.html

"
'Nederland opnieuw in de fout met asielzoekers'

Uitgegeven: 4 november 2005 19:50
Laatst gewijzigd: 4 november 2005 20:30

HILVERSUM - De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft
vertrouwelijke dossiers van asielzoekers uit Rwanda en Azerbeidzjan
beschikbaar gesteld aan de autoriteiten van die landen. Dat beweerden
asielzoekers uit die landen vrijdag in een uitzending van de
actualiteitenrubriek 2Vandaag.

In de rubriek kwamen de asielzoekers R. Gusejnov uit Azerbeidzjan en
Fausti uit Rwanda en hun advocaten aan het woord. Tijdens hun
terugkeergesprekken constateerden de asielzoekers verbijsterd dat hun
complete dossiers in handen waren van ambassademedewerkers. "Dat is voor
mij een dodelijk probleem", zei Gusejnov.

Doorgespeeld

Het is niet de eerste keer dat dit soort verhalen opduikt. Eerder
schortte verantwoordelijk minister Verdonk van Vreemdelingenzaken de
uitzettingen naar Congo op op verzoek van de Tweede Kamer. De
commissie-Havermans onderzoekt of de overheid vertrouwelijke gegevens
aan dat Afrikaanse land heeft doorgespeeld.

Uitzetcentrum

Gusejnov en zijn vrouw en dochter verblijven op het moment in een
asielzoekerscentrum. Ze zijn al zeven jaar in Nederland en werden met
een groep andere Azerbeidzjanen op 6 oktober overgebracht naar het
uitzetcentrum.

Volgens 2Vandaag stond daar een ambtenaar van de IND klaar met een
stapel persoonlijke dossiers. De ambtenaar zou ieder geval eerst hebben
besproken met de consul van Azerbeidzjan, waarna gesprekken volgenden,
die soms iets weg zouden hebben gehad van een kruisverhoor.

Angst

De Rwandees Fausti had vorig jaar september een soortgelijke ervaring.
Hij verklaarde dat hij op de ambassade in Brussel oog in oog kwam te
staan met iemand van de geheime dienst die bleek te beschikken over zijn
complete dossier. Fausti zit ondergedoken uit angst voor uitlevering.

Loes Vellenga, voorzitter van de vereniging van asieladvocaten in
Nederland, zei dat het niet om incidenten gaat. Volgens haar hanteert de
IND dezelfde praktijken met dossiers van asielzoekers uit landen als
Syrië en Armenië, landen die evenmin bekend staan om hun fijnzinnige
omgang met dissidente landgenoten. "Ik weet dat via m'n eigen cliënten",
aldus Vellenga.

Duidelijkheid

De advocaten van Fausti en Gusejnov vinden dat hun cliënten door de gang
van zaken absoluut niet meer kunnen worden uitgezet. D66 eist dat
minister Verdonk snel duidelijkheid geeft over de kwestie. Het Kamerlid
U. Lambregts zei vrijdagavond dat Verdonk uiterlijk dinsdag antwoord
moet geven op Kamervragen die eerder deze week al zijn gesteld naar
aanleiding van een brandbrief van VluchtelingenWerk Nederland.

In die brief werd ook al gesteld dat de Nederlandse overheid nog steeds
vertrouwelijke informatie doorspeelt naar consulaten. "Wij willen de
garantie dat er geen vertrouwelijke informatie is doorgespeeld naar
consulaten en ambassades", aldus Lambregts. De Kamervragen aan Verdonk
zijn niet alleen ondertekend door D66. Een groot aantal partijen deelt
de zorgen. Alleen het CDA, de LPF en de VVD ondertekenden de vragen niet.
"

Urgh ....

Henk Elegert