Jonge democraten tegen Vrijheid van vakvereniging, voor fascisme

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Nov 5 20:26:07 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Je praat onzin, Martijn,

Dag Henk,

> De tekst van die JD-motie gelezen hebbend:
>
> 1. Vakbonden pleiten voor en voeren actie met de vloer in de productie- en
> dienstverlenende bedrijven. Je kunt ze alleen "verwijten" dat ze daarom
> weinig van doen hebben met hoger gekwalificeerde arbeid. De vakbonden
> bemoeien zich nadrukkelijk met "de zwaksten" in het arbeidsproces.

De zwaksten _in_ het arbeidsproces, niet die degenen die eruit gekukeld
worden en buiten de deur worden gehouden. "Allochtonen" bijvoorbeeld. Nu
is dat ook niet de taak van de vakbonden, maar ik zei dan ook alleen maar
dat de tijd dat ze(werkelijk) opkwamen voor de zwaksten in de samenleving
ver achter ons ligt.

> 2. Dat die bonden peper in de kont behoeven blijft immer een must. Maar
> dat
> rechtvaardigt niet het idee om ze feitelijk maar op te heffen. Dat botst
> met verenigingsvrijheid en het feit dat je altijd onderhandelingspartners
> nodig hebt.

Nou, daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor. Het is mij ook vandaag op
het congres niet duidelijk geworden wat de JD nou eigenlijk willen.
Toegegeven, ik kwam een beetje laat dus ik kan het gemist hebben. Wat o
wat bedoelen ze met het afnemen van de formele macht van de vakbonden? Als
ze daarmee het stakingsrecht bedoelen, of het recht om
CAO-onderhandelingen te voeren namens hun leden ben ik het daar helemaal
mee oneens. En een nationale ondernemingsraad lijkt me een dwaze
constructie.

> 3. OR's blijven in wezen organen met een zeer beperkte reikwijdte die vaak
> ook maar een deel van het personeel "vertegenwoordigen" en bedrijfsgericht
> zijn.

Dat bedrijfsgerichte klopt, maar dat hoeft niet per se een diskwalificatie
in te houden. En OR zijn toch gewoon democratisch verkozen?

> 4. Historisch gezien zijn voorstanders van kalt stellen van vakcentrales
> immer uiterst conservatieve werkgevers en fascisten geweest.

Het woord kaltstellen laat ik voor jouw rekening. Om inhoudelijk op je
opmerking in te gaan: wat kan ik daar nu aan doen? Klachten over het
gedrag van uiterst conservatieve werkgevers en fascisten graag richten aan
die uiterst conservatieve werkgevers en fascisten, niet aan mij...

Daar is ook helemaal niks mis mee.