Analyse: Jonge democraten tegen Vrijheid van vakvereniging, voor fascisme

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Nov 4 12:38:02 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Bram Fokke" <bram at fokke.net>
> Uiteraard vertegenwoordigen ze hun leden, dat neem ik de vakbonden ook
> niet kwalijk! Maar het probleem is dat in bijvoorbeeld de
> Sociaal-Economische Raad de vakbonden ALLE werknemers van Nederland
> vertegenwoordigen. Niet iedereen heeft behoefte aan een
> collectivistische vertegenwoordiging. Een nationale ondernemingsraad
> zoals wij die zien heeft een directe democratische legitimatie.
> Vakbonden kunnen natuurlijk zitting nemen in deze raad, mits ze de
> stemmen krijgen.
>
> Hoe dit systeem fascistisch is ontgaat mij.

Dit,
"De Jonge Democraten willen daarom de vakbonden al hun formele invloed afnemen."

... in combinatie met een centralistische nationale ondernemingsraad ligt aardig in lijn van de fascistische uitgangspunten.

Top-down ipv vrijznnig bottom-up vanuit de burger denken, en vertegenwoordiging nationaliseren. Hoe kan een vrijzinnig-democratische vereniging zo'n standpunt aannemen?

Groeten,
Mark Giebels, oud JD'er