Analyse: Jonge democraten tegen Vrijheid van vakvereniging, voor fascisme

Bram Fokke bram at FOKKE.NET
Fri Nov 4 10:56:21 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc (en andere lezers)

Waarschijnlijk was het de bedoeling maar na het lezen van je 'analyse'
van ons vakbondstandpunt voelde ik mij als Jonge Democraat (en trots
erop!) genoodzaakt erop te reageren.
Jammer dat het nodig is maar ik zal even enkele misverstanden uit de weg
ruimen.

Wij zijn niet trots op een asociale samenleving, wij ageren daar juist
tegen! Wij zien alleen dat de vakbonden een belangengroepering zijn die
een beperkt gedeelte van de maatschappij. Hun roep om het handhaven van
de huidige VUT en prepensioen regelingen, betekent dat voor ons (de
jongeren) er later helemaal geen verzorgingsstaat over is.

Waar het idee vandaan komt dat wij neo-conservatief, neo-liberaal,
libertarisch, anarchistisch rechts of Fortuynistisch zijn kan ik me niet
voorstellen. Enige onderbouwing had me misschien inzicht daarin kunnen
verschaffen maar die moeite heb je niet genomen. Het blijft gissen dus.

De link met seksuele ontremming snap ik niet helemaal, maar misschien
komt dat omdat ik een klein Fortuynistje ben.

Hierna volgt wat het dichtst bij een argument komt - wij zouden tegen
vakbonden zijn omdat dit een sociale structuur is en die haten wij.

Ook hier tast ik in het duister. Wij ageren tegen de huidige vakbonden
die niet doen wat ze zouden moeten doen - alle werknemers
vertegenwoordigen. Er zijn zat sociale structuren die we op waarde weten
te schatten, maar aan sociale structuren die ongelijkheid in de hand
werken hebben wij een hekel ja.

U stelt dat wij pro-Europa zijn en -eerlijk is eerlijk- daar heeft u
helemaal gelijk in! De vreselijke hongersnoden heb ik echter gemist. Ik
weet wel dat Europa zorgt voor meer welvaart (in sommige kringen een
vies woord, maar wie geld verdient lijdt geen honger, zo simpel is dat).

In het laatste deel van uw betoog stelt u dat wij streven om de harde
liberale samenleving in stand te houden. Ik snap niet hoe u in één
verhaal kunt betogen dat wij structuren willen afbreken en nog geen
halve pagina verder kunt stellen dat we willen behouden.

Uw reactie is een scheldkannonnade, meer niet.

Ik nodig u uit om het komend congres de discussie aan te gaan. Op
inhoudelijke gronden. Ja, wij hebben een probleem met het beleid van de
andere vakbonden. En ja, wij hebben een alternatief. Een alternatief dat
ervoor zorgt dat alle werkenden, jong en oud op een goede manier
vertegenwoordigd worden. Wij pleiten voor een nationale
ondernemingsraad. Aanstaande zaterdag zullen we alles vertellen over dit
plan.

Ik nodig u uit te luisteren naar ons pleidooi. Wij zijn een politieke
jongerenorganisatie met het hart op de juiste plek en we willen onze
ideeën graag onder het voetlicht brengen.

Maar mocht u deze uitnodiging aannemen en het lef hebben één van ons uit
te maken voor neo-conservatist, anarchist, fortuynist of fascist,
goddomme dan wordt het een hele korte discussie.

Met vriendelijke groet,
Bram Fokke

--
Bram Fokke