Jonge democraten tegen Vrijheid van vakvereniging, voor fascisme

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Nov 3 07:37:45 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar Marijn toch,

Op de eerste plaats liggen de gemiddelde lonen op een niveau wat we nodig
hebben om normaal te kunnen leven.
Je geeft de schuld van veel WW-ers aan mensen die (nog) niet werkeloos zijn
en vergeet even daarbij dat de economie minder is. Dat zegt dit kabinet ook
als hen de hoge werkeloosheid wordt verweten toch?
Bedenk nog even daarbij dat de mensen welke nu aan het werk zijn en een
gewoon salaris verdienen destijds aan het werk zijn gekomen omdat de oudere
werknemer toen plaats maakte via de VUT om te jongere toen het mogelijk te
maken aan de slag te kunnen. Er dreigde toch de verloren generatie?
Die maatregelen zorgen ervoor dat er niet maar klakkeloos met werknemers op
en neer gegooid kan worden. Was dat wel zo dan zou er bijna niemand meer een
huis kunnen kopen of wat ook. Dan zouden we gemiddeld nog minder te besteden
hebben wat desastreus zou zijn voor de binnenlandse economie.
Hoe zou jij het vinden dat je moet gaan werken voor 5 euro per uur en je er
niet eens meer fatsoenlijk van kan eten, laat staan je vaste lasten betalen?
Zou er dan geen revolutie uitbreken?
Nee hoor Martijn, de groep is al te groot blijkbaar, zie de ASO-maatregelen
van van dit kabinet. De WAO-ers eruit schoppen en de WW flink inkorten.
Volgens Balkenende schept dat meer kansen op de arbeidsmarkt. Kans op werk
wat er niet is.
Daarom moest toch de VUT en het prepensioen worden afgeschaft, mensen de
kans ontnemen om te sparen om eerder te stoppen en zo de volgende generatie
meer kansen te bieden. Want over een x-aantal jaren, de vergrijzing ect. En
nu roepen dat ze teveel bescherming hebben en teveel verdienen?
Vorige week het onderzoek niet gelezen over de mentaliteit van de intredende
HBO-ers niet gelezen?

Dat had van Mierlo kunnen doen ja, maar hij heeft voor wat anders gekozen en
dat mag ook. Je kan nu zien dat zijn keuze niet de goede was of je moet van
mening zijn dat D66 wel wat heeft bereikt. Bestuurlijke vernieuwing
bijvoorbeeld, nul komma niks na 40 jaar.
Laat de jongeren dan zelf hun vakbond oprichten maar dat doen ze ook niet.
Langs de zijde staan te schreeuwen en dan denken dat het wel goed komt. Van
mening zijn dat de leden van die bonden trouw hun contributie betalen en
vervolgens op dienen te komen voor de jongeren die het nut er niet van in
willen zien.
Jij wordt ook lid van D66 om voor de mening van de PvdA op te komen? Waar is
de jongerenbond van het FNV gebleven? Ze willen niet eens meer nadenken over
hun pensioen straks en al helemaal niet betalen.
Dat deed ik ook niet hoor toen ik 20 of 25 was, ver van bed was het.
Gelukkig waren er toen bonden die dat wel deden en een en ander regelde
waardoor ik nu dadelijk wel een pensioen heb. Ik ben maar wat blij dat ik
die vrije leuze toen niet had. Waarschijnlijk had ik, en met mij velen, de
centen liever in eigen zak gestoken om meer te besteden te hebben, in al
onze onbezonnenheid toen.
Je hebt het over te hoge loonkosten eigenlijk toch? In 1999 adviseerde het
toenmalige LisV die toen de pot voor de ww en WAO beheerde (nu UWV) de
regering om de premies te verlagen omdat die pot stevig zou gaan overlopen,
ook als de werkeloosheid zou toenemen. Meneer Zalm wilde dat niet en hield
daarmee de loonkosten onnodig hoog. Nu loopt die pot al met meer dan 18
miljard over en waarom? Om aan zijn EMU-norm te kunnen voldoen.
De begroting van de regering en de economie zijn twee verschillende dingen
Martijn.
De loonkosten zijn niet op de eerste plaats de schuld van de werkeloosheid.
Er wordt heel breed en steeds meer gebruik gemaakt van uitzendbureau's en
die ingehuurde werknemers zijn een stuk duurder dan eigen werknemers. De
uitzendbureau's moeten ook verdienen en uit hun kosten komen.
Maatregelen als 2 jaar loon doorbetalen bij ziekte bijvoorbeeld schrikken
werkgevers er voor terug om mensen aan te nemen. Arbeidsvoorwaarden die nu
bestaan gelden ook voor uitzendkrachten dus dat is de reden niet. De
risico's die werkgevers opgedrongen krijgen door de overheid komen op de
eerste plaats.
Kijk maar eens naar de herkeuringen in de WAO nu. het gaat er nu niet meer
om wat voor ziekte je hebt, het gaat erom wat je op het moment van de
keuring nog kan. je moet dan gaan solliciteren met de wetenschap dat je een
zeer groot risico loopt, en vaak zeker weet, dat je weer ziek gaat worden.
Ik heb voorbeelden hoor, helaas van heel erg dichtbij. Je mag bij een
sollicitatie net verzwijgen dat je ziek bent en dit kabinet is in de
verondersteling dat werkgevers, maar ook uitzendbureau's met open armen op
die mensen staan te wachten. En ja, helaas denkt ook D66 zo, of ze durven er
niet tegenin om andere redenen.
Dit ASO-kabinet schept zijn eigen werkeloosheid zo. En och, om de kosten in
de hand te houden verlagen we duur van de WW-uitkering, dan hebben ze meer
kans op de arbeidsmarkt? Vanuit de bijstand hebben ze meer kans?
Als de herkeuringen doorgaan zoals nu is dat een verhoging van het aantal
werkelozen met om en nabij 20%, en dat ligt aan de mensen die werken?
Ze moeten maar zichzelf beginnen? Een eigen zaak beginnen met de wetenschap
dat je straks weer uitvalt omdat je ziekte zich weer manifesteert?
Zo goed als elke (deels) goedgeurde WAO-er s er weer een werkeloze bij en
dan de schuld geven aan de arbeidsvoorwaarden?
Dit kromme geredeneer komt van de minkukels die ons land moeten besturen,
helaas maar waar.

Ger