Jonge democraten tegen Vrijheid van vakvereniging, voor fascisme

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Nov 2 21:27:57 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dan begrijp ik niet hoe je aan kunt komen zetten met een democratisch
> tekort. Dat is er dan dus ook niet. Kabinet en/of Tk zijn dus te lui om
> het anders te regelen. Vraag Bert Bakker (niks persoonlijks hoor, Bert)
> dat voor je te doen, maar kom daarna niet aanzetten dat je niet vrij was
> iets anders te kiezen.

Nou, het is de minister die over algemeen verbindend verklaren beslist,
niet de kamer. Maar ik ben inderdaad niet vrij om iets anders te kiezen,
het staat me alleen vrij om te protesteren. En dat is niet het zelfde. Het
ondemocratische waar ik op doelde was dat een minderheid van de werknemers
kan beslissen over zaken die iedereen aangaan. Op bedrijfsniveau is dat
dus volstrekt ondemocratisch. Wel is het zo dat dat op nationaal niveau
natuurlijk wel democratisch besloten is. Het is dus inderdaad geen
volledige willekeur. Maar we hebben ook 'democratisch' besloten dat er
voorlopig geen gekozen burgemeester komt.

> Nee, anderen beslissen niet voor jou en al helemaal niet die waarvan jij
> dat denkt. Die beslissing wordt door anderen genomen.

De minister en de CAO-partijen beslissen voor mij. En dat zint mij niet.
Momenteel is dat vooral een theoretisch verhaal omdat ik lekker aan de
slag ben en niet door CAO's word beperkt. Maar dat zou best op korte
termijn kunnen veranderen.

>  > En er is geen individuele vrijheid meer.
>
> Die is er uberhaupt niet in dit soort gevallen. Wat zeur je nou?

Dat dat zuigt.

> Dat woordt daar anderen en op basis van andere afwegingen beslist.

Door de minister en op politieke gronden. Het blijft omgekeerde
solidariteit. Stelen van de armen om het te geven aan de rijken. En dat
noemt men links...

> Klopt het beeld niet?  :)

Nou het is nogal een poosje geleden dat ik voor het laatst op een
JD-bijeenkomst was. Zulek taferelen kan ik mij bepaald niet herinneren.