Een slechte grondwet die een geheime kanker van onze democratie aan het licht brengt

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon May 30 13:18:27 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een slechte grondwet die een geheime kanker van onze
democratie aan het licht brengt

http://etienne.chouard.free.fr/Europe/Traductions/Eenslechtegrondwetdieeengeheimekankervanonzedemocratieaanhetlichtbrengt.htm

"

Beste collega's en vrienden,

Na zes maanden van intens denkwerk, kristalliseert zich
rond, maar ook voorbij het Verdrag tot vaststelling van een
Grondwet voor Europa (VGE), een argumentatie die noch links,
noch rechts is en die een historisch gevaar toont voor ons
allen, boven de politieke arena. Om die redenen zou deze
korte argumentatie burgers van alle zijden van het politiek
schaakbord moeten interesseren.

Zes maand geleden, in september 2004, was ik zoals iedereen
: voor deze tekst zonder hem te hebben gelezen. Uit
principe, om "vooruit te gaan". Ook al wist ik dat de
instellingen zeer onvolmaakt waren. Ik wilde niet tot
diegenen behoren die Europa afremmen. Ik denk echt dat de
grote meerderheid van de Europeanen, voorbij de links/rechts
breuk, houden van het mooie idee van een verenigd Europa,
broederlijker, sterker. Het is een droom van vrede,
eensgezind gedeeld door een grote meerderheid.

Ik had de tekst niet gelezen en had absoluut geen tijd : te
veel werk...En Europa, dat is ver en al die politici, ik
voelde me beschermd door hun grote aantal : indien iets
foutliep zouden er wel enkele zijn om ons te beschermen...Ik
ontsloeg me van aan politiek te moeten doen, ik ontsloeg me
ervan me met mijn eigen zaken bezig te houden.

Er kwamen wel al een aantal oproepen tegen dit Verdrag, maar
ze kwamen van de uitersten van het politieke landschap en
enkel alleen voor deze eenvoudige reden begon ik niet eens
hun argumenten te lezen. Ik bleef vertrouwen in de mening
van het grote getal zonder voor mezelf de kracht van de
aanwezige gedachten na te gaan.

En ineens kwamen er oproepen van personen die niet van enig
anti-europeanisme konden verdacht worden. Ik heb toen hun
oproepen gelezen zonder mezelf ongerust te maken over de
etiketten. En ik heb de argumenten heel sterk gevonden. Ik
ben beginnen lezen, heel veel, volledige boeken, van alle
horizonten :

Fabius, Strauss-Kahn, Giscard, Jennar, Fitoussi, Généreux,
enz. Ik las nog veel meer artikelen van voorstanders van het
Verdrag, omdat ik zeker wilde zijn dat ik me niet zou
vergissen. En hoe meer ik lees, hoe ongeruster ik word.
Tenslotte, vandaag, denk ik nog alleen aan dat, ik slaap nog
amper. Ik ben bang, om gewoon de essentie te verliezen : de
bescherming tegen willekeur.

Ik blijf vandaag nog alle tussenkomsten lezen, van hen die
voor zijn en van hen die tegen zijn. Ik blijf zoeken waar de
fout zit in mijn redenering en deze tekst is een oproep om
na te denken en vooruit te gaan : als u de fout vindt, laten
we er alsjeblieft rustig en eerlijk over spreken. Het is
heel belangrijk. Ik kan me vergissen. Ik probeer het te
vermijden. Laten we samen nadenken als u wil.

Ik voel dat het mijn taak is als leraar rechten (1) van er
wat meer over te spreken dan anderen . Het is mijn taak om
er met mijn collega's over te praten, maar ook met mijn
leerlingen, ook met journalisten. Ik zou medeplichtig zijn
indien ik zweeg.

Ik heb zodoende meer dan tien redenen gevonden om zich te
verzetten tegen deze gevaarlijke tekst en nog tien andere
redenen om een onaangename, in werkelijkheid niet
broederlijke tekst te verwerpen. Maar de vijf sterkste
redenen, de meest overtuigende, die alle politieke meningen
overbruggen, zijn mij pas laat beginnen dagen. Omdat er veel
gewerkt moet worden om ze klaar naar voor te doen komen. Het
is op die vijf belangrijkste redenen dat ik uw aandacht wil
trekken en waarover ik om uw mening verzoek zodat we er
samen over zouden kunnen spreken, daar de journalisten (en
de politici in België;, n.v.d.v.) ons van een publiek debat
beroven.

In deze staatszaak worden de fundamenten van het
grondwettelijk recht mishandeld. Dit stelt vijf traditionele
principes, ontworpen om de burgers te beschermen, centraal.

1. Een Grondwet moet leesbaar zijn om een volksstemming
mogelijk te maken : deze tekst is onleesbaar.

2. Een Grondwet legt geen welbepaalde politiek op : deze
tekst is partijdig.

3. Een Grondwet is herzienbaar : deze tekst is afgegrendeld
door een eis van dubbele unanimiteit.

4. Een Grondwet beschermt tegen tirannie door de scheiding
en de onderlinge controle der machten : deze tekst
organiseert noch een echte scheiding, noch een echte
controle der machten.

5. Een Grondwet wordt niet toegestaan door de machthebbers,
maar wordt door het volk zelf opgesteld. Precies om zich te
beschermen tegen de willekeur van de machthebbers. Dit
gebeurt door middel van een onafhankelijke en speciaal
daartoe verkozen grondwetgevende vergadering, die achteraf
wordt ontbonden. Deze tekst bekrachtigt Europese
instellingen die sinds vijftig jaar zijn geschreven door de
mensen aan de macht, die tegelijk rechter en partij zijn.

Voorafgaandelijke vraag : Grondwet of verdrag ?

Welke kwalificatie krijgt dit projekt ?

Er moet eraan herinnerd worden wat een Grondwet is en waarom
het opstellen ervan omgeven wordt door bijzondere voorzorgen.

Een Grondwet is een pact gesloten tussen de mensen en hun
regeerders. Het is omdat de mensen dit pact hebben
ondertekend dat ze aanvaarden om de wetten te gehoorzamen.
Via dit pakt verwerft de autoriteit haar legitimiteit.

Deze pact moet de mensen beschermen tegen onrecht en
willekeur. De principes waarover we het verder gaan hebben
moeten waarborgen dat het pact zijn beschermende rol kan
spelen en dat de mensen het zullen kunnen controleren.

Het projekt van Verdrag tot vaststelling van een Grondwet
voor Europa (VGE) is uitvoerbaar zonder beperking van duur
(2). Het dringt zich op bijna alle essentiële onderwerpen
van het leven van de mensen op (3). Zijn juridische vorm
overtreft al onze nationale normen (besluiten, wetten,
Grondwet) (4). Het installeert alle grote machten
(uitvoerend, wetgevend, rechterlijk) en regelt de
evenwichten tussen deze machten.

Om zich te vergewissen van de inzet kan Jean Foyer, emeritus
professor aan de Université de Paris II, lid van het
Instituut en vroegere Minister van Justitie, geciteerd
worden : " Indien het verdrag zou worden geratificeerd, dan
zou de Franse Grondwet een lagere juridische kracht hebben
dan deze van een eenvoudige richtlijn van de Europese Unie."

Het projekt van VGE is dus van nature een Grondwet, het legt
"het recht van het recht " vast.

De aan de gang zijnde debatten tonen aan dat deze
voorafgaandelijke vraag in het middelpunt ligt van de
weerleggingen. Ik versterk dus mijn stelling met een citaat
van Olivier Gohin, professor in de Paris II universiteit : "
Het nieuwe verdrag is een echte Grondwet nu het beantwoordt
aan de materiële definitie van elke Grondwet : organisatie
van de openbare machten en waarborgen van de fundamentele
vrijheden, met de identificatie van een Grondwetgevende
macht (...) de Europese Unie verenigt, van nu af aan, de
noodzakelijke elementen die noodzakelijk zijn voor de
definiëring van de Staat" (5).

Mijns insziens is het belangrijkste dus niet de kwalificatie
die de auteurs zelf aan hun tekst gegeven hebben, daar de
principes die we verder gaan bespreken dienen om de burgers
te beschermen tegen gevaarlijke instellingen : elke
fundamentele tekst die de macht der instellingen definieert
of wijzigt zou deze principes dus moeten respecteren, welke
ook zijn officiële benaming.

Biedt deze tekst met grondwettelijke roeping dus de
waarborgen die men ervan kan verwachten ? (6)

Eerste principe van Grondwettelijk recht : een Grondwet is
een leesbare tekst.

Een Grondwet moet rechtstreeks aanvaard kunnen worden door
het volk dat zich eraan onderwerpt.

Opdat deze aanvaarding zinvol zou zijn, moet deze tekst
leesbaar zijn door het volk, dat gaat tekenen (en niet
alleen leesbaar zijn voor experten).

Vanuit dit opzicht is het grondwettelijk verdrag lang en
complex (7): 485 A4 pagina's of bijna een volle riem papier
(in de compacte versie die momenteel beschikbaar is op
www.constitution-europeenne.fr). In het Nederlands op
http://www.referendumeuropesegrondwet.nl/relevante_links
(n.v.d.v.).

"