Balkenende staat voor gek, zegt hij

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon May 30 04:03:59 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Henk Elegeert wrote:
> <...>

> Zou je dat dan alsjeblieft voor me willen doen? Dat aantonen bedoel ik?

Kijk, als je een voertuig maakt waarmee je van a naar b
wilt, dan zoek je uit hoe dat het beste zou kunnen.

Dan roep je niet de karrarwielmakers, de jongens van de
smederij, de paardenmenners, de ruiters, de houtenfiets
bestuurders bij elkaar om te bekijken. hoe je dat het best
zou kunnen doen.

Voorspelbaar is dat die met een gedrocht aan komen zetten.

Zo ook Europa, ook die hebben niet gekeken wat daar nodig is
en zou kunnen,  maar hebben al compromissensluitend een ook
gedrocht in elkaar.

Europa is echter al veranderd en kan niet door blijven gaan
met al die verschillende vormen van democratie (zij het
aangepast, bijgepast) en die te implementeren voor Europa
zonder de burger duidelijk te maken waar die staat.

Ook voor burgers in welke land dan ook zal duidelijk moeten
zijn van welke autoriteit je wat wel en wat niet kunt
verwachten. Maar ook hoe je daar invloed op uit kunt oefenen.

Dan zul je, wil je een doelmatig voertuig hebben, de huidige
situatie met elkaar (dus alle partners = ook met burgers)
moeten analyseren en dan moeten zoeken naar dat doelmatige
voertuig. Dat is geen, zeker als je het wilt vastleggen als
een grondwet, compromissen sluiten op het bestaande(immers
niet op de merites bekeken), maar een werkend en duidelijk
functioneel geheel vormen, dat ook het vastleggen verdient.
Waarover de partners het eens zijn, en vooral ook weten dat
het zo kan functioneren, nede omdat allen de inhoud kennen.

Nu krijgen we een voertuig waarvan biet duidelijk is welke
bestuurder, en op welke bik zit en wie de kar welke kant op
trekken.

> <...>
>
> Wellicht vinden velen een "verbetering" ook "iets waar we wat aan
> hebben".....

Dat zou mooi zijn, maar vertel me dan, hoe. Welke
verbetering is waarop een antwoord? En waar hebben we er
'wat' aan, en waaruit blijkt dat?

Henk Elegeert