Balkenende staat voor gek, zegt hij

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon May 30 03:23:03 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Tja, als dat kan lijkt het me prachtig.

Dat is het ook en dan kan ook, maar de politiek moet wel de
moed hebben eindelijk eens naar de bezwaren te gaan
luisteren die er nu (al) leven. Het huidige voorstel is
teveel gebaseerd op utopie van verdere samenwerken, en de
monotone dwang dat dat zou moeten, maar we hebben het nu
over de wegen waarlangs. Regel je dat niet goed dan mislukt
ook je verdere project.

> Ik vraag me af of het beter is om nu snel tot een
> middelmatig compromis te komen of veel later met een veel
> beter resultaat.

Wat is het resultaat van die beide?

Bovendien, je doet alsof er niet tussentijds op
deelterreinen verbeteringen mogelijk zouden zijn die later
mogelijk wel worden bekrachtigd, maar ook eenvoudig
tussentijds opnieuw herzien kunnen worden. Let wel: het gaat
om het uiteindelijke concept en niet om nu toevallige
(machts)verhoudingen.

> Maar misschien komt dat wel nooit.

Wat niet? Dat betere resultaat?

Kijk, wat nu voorligt is een concept van de politici. Zij
hebben met name gekeken wat zij dachten dat goed was. Een
echt debat heeft daarover nooit plaatsgevonden en al
helemaal niet met hen wie het uiteindelijk aangaat.

> Ik weet niet wat beter is, maar gevoelsmatig kies ik dan
> toch maar voor het compromis dat tenminste een
> verbetering tov van de huidige situatie is.

Je tekent geen contract waarvan je de inhoud en de werking
niet kent, lijk mij.

> Maar mijn gevoel zegt me dat Nee in zowel Frankrijk als
> Nederland overtuigend gaat winnen.

Niet toevallig twee van de oprichters die zich kritisch
opstellen naar de inhoud van het verdrag.

> Klopt, en dat is voorlopig nog wel het geval.

Hangt af wat Europa gaat zeggen. Die kon weleens
noodgedwongen moeten gaan kiezen voor een volstrekt andere
manier om in onze (electrische?)energievoorziening te moeten
gaan voorzien. Zowel om milieu redenen als economische.

> Maar ik bedoelde het ook als verklaring van mijn
> verbazing, het lijkt me nl dat de Duitse regering
> dit haarfijn doorheeft.

Leuk, maar daarmme heb ik jouw (Duitse?) punt (nog )niet te
pakken. ;) Je wekt nu mijn verbazing. :)

Henk Elegeert