Balkenende staat voor gek, zegt hij

Sat May 28 16:36:56 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:
>Voor Balkenende bestaat er geen alternatief voor een 'voor'-stem: (...)
>Iemand moet dan immers iets doen dat in strijd is met datgene wat hij/zij
>zelf denkt. Da's vloeken in de kerk.

 [Toevoeging: Wie altijd bidt in de kerk, realiseert zich niet dat men ook
  wel 's zou kunnen vloeken]

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG>:
>dat probleem van geen duidelik alternatief is reeel. (...) Immers, hij moet
>erug naar de onderhandelingstafel en alternatieven aanbieden om de grondwet
>te redden.

 Voor Balkenende is dat zo. Voor degenen aan de onderhandelingstafel (het
 altaar van het Eurogeloof) is dat zo. Maar voor wie niet gelooft, is dat
 in 't geheel niet zo ! Die kan alle kanten op.

 Ten eerste hoeft men niet binnen de zelfopgelegde randcondities te blijven
 maar zelfs als men dat wel doet dan bestaat er een duidelijk alternatief:
 geef het Europarlement daadwerkelijk wetgevende macht en laat het een
 Grondwet formuleren. Geen democraat kan daartegen zijn (wel tegen het re-
 sultaat maar niet tegen de procedure). Dit gebeurt niet louter omdat die
 zogenaamde 'Europeanen' (zeg maar: de voorstemmers) hinken op twee gedach-
 ten: zowel een Europese integratie als het behouden (!) van de eigen
 nationale souvereiniteit. Men is zo conservatief als-ik-weet-niet-wat.

 De logica dicteert dat men 1 van die twee moet opgeven - dan is men weer
 vrij om nieuwe keuzes te maken.

>Dan zijn er dus twee mogelijkheden als Nederland tegen stemt. De eerste is
>dat NEderland wat toezeggingen krijgt en alsnog instemt. De tweede is dat
>Nederland uit de unie stapt.

 In feite is dat hetzelfde als wat ik hierboven zeg. Die keuze ligt niet
 voor omdat men noch het een noch het ander (integratie & nationale souve-
 reiniteit) wil opgeven. Maar dat MOET dus wel. Anders komt men er NOOIT
 uit. Kijk maar naar die Grondwet: dat is een bewijs van onvermogen.

 Zolang men die keuze niet maakt ben ik als Euroscepticus voor het verla-
 ten van de Unie. Maar ik kan me heel wel vinden in een compleet democra-
 tisch Europa (die superstaat dus, die iedereen afwijst omdat men alles
 doet om te voorkomen dat een dergelijke staat democratisch zal zijn).

 Volgens mij is er niets mis met de democratie... en ook niet met Europa.
 Maar er is alles mis met het surrogaat daarvoor.