Balkenende staat voor gek, zegt hij

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat May 28 16:13:13 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Grappig, als je zo soms een enkel begrip substitueert:

"Een klassiek voorbeeld van psychopathologie...

 Uitgaande van deze definities...
 * Een feitelijkheid is een iets dat zich laat falsifieren.
 * Een geloof is iets dat zich niet laat falsifieren.
 * Een psychopathologie is een geloof dat zich tegen de gelovige richt.

 Voor Fluks bestaat er geen alternatief voor een 'tegen'-stem: hij
 kan geen kant meer uit. Dat is een kenmerk van een geloof (want er is
 altijd een alternatief, maar een geloof verhindert iemand zich daarvan
 bewust te worden). Iemand moet dan immers iets doen dat in strijd is
 met datgene wat hij/zij zelf denkt. Da's vloeken in de kerk.

 Vervolgens raakt Fluks de weg kwijt, projecteert dat op de 'voor'-
 stemmers (door hem, als onderdeel van z'n geloof 'ja'-stemmers ge-
 noemd): 'ja'-stemmers hebben iets geformuleerd dat zich in de
 denkwereld van Euroscepticus Fluks niet laat voorstellen en zijn
 daartoe in diens ogen niet mij machte (hoe kan het anders ?). De denk-
 wereld raakt dan al aardig verwrongen. Maar dan komt het laaste stapje...

 Vervolgens richt het Eurosceptisme zich tegen vreemde snuiter Fluks
 in de gedaante van een aangewezen Grondwet - en dan staat HIJ voor 'gek'
 bij zijn lijstgenoten van D66  - de psychopathologische redenering
 is rond. Maar het zit dus wel allemaal tussen de oren. In de echte
 wereld -die van de feiten- is er immers niets aan de hand.

 Misschien kan de psychiater van Ger hier uitkomst brengen ?"

Voor het overige verwijs ik nu gemakshalve even naar de bijdrage van Mark
Giebels. Ik heb gisteravond al genoeg geraast en moet nog een stapel concept
scripties doorwerken. Ik heb helaas het katern van de Volkskrant met de
colum van Plasterk in de trein laten liggen, maar op zijn argumentatie valt
ook nog het nodige aan te merken, om te beginnen al het feit, dat hij
evident niet op de hoogte is van de huidige Europese constitutie.

Groet,

Tjerk

> [...]

 wereld -die van de feiten- is er immers niets aan de hand.

 Misschien kan de psychiater van Ger hier uitkomst brengen ?

 Marc Fluks, Amsterdam

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op: