Peilingen 27 mei 2005

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat May 28 02:14:20 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik heb net gekeken naar de discussie in Nova tussen enerzijds Tiny Kox en
> Bart Jan Engerd van de Burkestichting en Wouter Bos. Wat voor een onzin
> heerst er bij de tegenstemmers. Ongelofelijk.

Ach Tjerk, je wilt niet weten hoeveel onzin de zogenaamde
voorstanders uitbrengen.

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2574--2609109-1438-730825-,00.html
Opinie:
"
  Beter af met/zonder Grondwet

Leonie van der Koelen & Marjolein van Asselt -

Of mensen door de gortdroge informatiefolders over de
Europese Grondwet geïnspireerd raken om op 1 juni te gaan
stemmen, is de vraag. In een poging neutrale en feitelijke
informatie te geven, vergeet de regering uit te leggen
waarom een Europese grondwet nodig is. De Europese Grondwet
is eigenlijk maar gewoon een nietje door bestaande
verdragen, zoals het verdrag van Maastricht en het verdrag
van Nice. Dat betekent dat er inhoudelijk weinig verandert.
Wie had gehoopt dat de Europese Grondwet zou leiden tot een
gemeenschappelijk sociaal beleid, komt bedrogen uit. Als de
Grondwet niet zou worden aangenomen, dan blijven de oude
verdragen van kracht. Vanuit dit perspectief maakt het dus
niet zo veel uit of de Grondwet wordt aangenomen. In feite
is er één grote verandering die juist de Eurosceptici zou
moeten aanspreken. De Grondwet regelt namelijk dat het voor
een lidstaat mogelijk wordt om zich uit de Europese Unie
terug te trekken. Dat kan nu niet. Met andere woorden: als
Wilders en de zijnen hun zin willen krijgen, moeten ze eerst
voor de Grondwet stemmen om de mogelijkheid te creëren eruit
te kunnen stappen.

Toch is het realiseren van een Europese Grondwet ook een
mijlpaal. Na de euro als symbool van economische integratie,
is de Europese Grondwet het symbool van politieke
integratie. Als de Grondwet wordt aangenomen, dan krijgt de
Europese Raad een vaste voorzitter. Dat betekent dat er een
soort Europese president komt. Europa krijgt dus letterlijk
een gezicht. Daarnaast wordt er een Europese minister van
Buitenlandse Zaken aangesteld, die voor een helder Europees
geluid in de wereld moet gaan zorgen. Het is een invulling
van de ambitie om een herhaling van Joegoslavië en Irak te
voorkomen.

Van oudsher is een Grondwet de basis voor een democratie.
Wat bijzonder is aan de Grondwet, is dat de meeste
Europeanen erover mogen stemmen. Weliswaar hebben de
regeringen van de lidstaten het niet aangedurfd om de
nationale referenda bindend te verklaren, maar
tegelijkertijd is duidelijk dat ze de uitslag ook niet zo
maar naast zich neer kunnen leggen. In het proces van de
Europese Grondwet kunnen burgers dus hun stem laten horen.
Dat is vanuit democratisch oogpunt al winst. Ten tweede
betekent de Europese Grondwet meer macht voor het Europees
parlement. Met andere woorden, meer macht voor de gekozen
volksvertegenwoordigers.

L. van der Koelen is derdejaars student European Studies aan
de Universiteit Maastricht

Dr.ir. M. van Asselt is senior-onderzoeker bij de Faculteit
der Cultuurwetenschappen van UM

woensdag 25 mei 2005
"

Tip: let alleen al eens op "Eurosceptici", en in welke context.

 > En niemand van de
> tegenstanders realiseert zich, wat er dan moet gebeuren.

Tuurlijk wel, huiswerk overdoen en er een gedegen grondwet
van maken die meer inhoud dan een 'verbetering'.

> Hooguit is er een
> vergaand overschattende rol over Nederland, dat als middel grootland wel
> even de andere 24 op zij zou duwen.

Wat een onzin. Het gaat nu juuist om Nederland en haar rol
in dat Europa. Nederland wenst een duidelijk en gedegen
invulling en sommige 'voorstanders' willen daarvoor in de
plaats een of ander gedrocht.

 > Flikker toch op en denk na.

Precies, Tjerk.

> Dat we nu op 6 staan, is niet zonder betekenis.

Precies, dat heeft D66 aan gemotiveerde tegenstanders te
danken. :)

Aan hen die niet opflikkeren, maar er na goed nadenken er
met stevige argumenten tegenin gaan.

Heb jouw steekhoudendde rijtje argumenten 'voor' nog niet
gezien.

Henk Elegeert