EU Grondwet nogmaals

Antid Oto antidoto at HOME.NL
Wed May 25 22:57:57 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://etienne.chouard.free.fr/Europe/Traductions/Eenslechtegrondwetdieeengeheimekankervanonzedemocratieaanhetlichtbrengt.htm

..Ik heb zodoende meer dan tien redenen gevonden om zich te
verzetten tegen deze gevaarlijke tekst en nog tien andere
redenen om een onaangename, in werkelijkheid niet
broederlijke tekst te verwerpen. Maar de vijf sterkste
redenen, de meest overtuigende, die alle politieke meningen
overbruggen, zijn mij pas laat beginnen dagen. Omdat er veel
gewerkt moet worden om ze klaar naar voor te doen komen. Het
is op die vijf belangrijkste redenen dat ik uw aandacht wil
trekken en waarover ik om uw mening verzoek zodat we er
samen over zouden kunnen spreken, daar de journalisten (en
de politici in België;, n.v.d.v.) ons van een publiek debat
beroven.

In deze staatszaak worden de fundamenten van het
grondwettelijk recht mishandeld. Dit stelt vijf traditionele
principes, ontworpen om de burgers te beschermen, centraal.

1. Een Grondwet moet leesbaar zijn om een volksstemming
mogelijk te maken : deze tekst is onleesbaar.

2. Een Grondwet legt geen welbepaalde politiek op : deze
tekst is partijdig.

3. Een Grondwet is herzienbaar : deze tekst is afgegrendeld
door een eis van dubbele unanimiteit.

4. Een Grondwet beschermt tegen tirannie door de scheiding
en de onderlinge controle der machten : deze tekst
organiseert noch een echte scheiding, noch een echte
controle der machten.

5. Een Grondwet wordt niet toegestaan door de machthebbers,
maar wordt door het volk zelf opgesteld. Precies om zich te
beschermen tegen de willekeur van de machthebbers. Dit
gebeurt door middel van een onafhankelijke en speciaal
daartoe verkozen grondwetgevende vergadering, die achteraf
wordt ontbonden. Deze tekst bekrachtigt Europese
instellingen die sinds vijftig jaar zijn geschreven door de
mensen aan de macht, die tegelijk rechter en partij zijn.

Etienne Chouard, Trets (Marseille).

Tekst laatst herzien op 1 mei 2005.

Vertaling Gaëtan DuBois, Gent (België), 8 mei 2005.

U kan mij schrijven naar etienne.chouard at free.fr maar ik heb
amper tijd om te antwoorden. Sorry, jullie zijn te talrijk.

Aanvullende informatie vinden (niet vertaald, n.v.d.v.) en
deze tekst downloaden kan op :

http://etienne.chouard.free.fr/Europe