Werkloos / Vermalen in de bureaucratie

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed May 25 21:57:08 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Oh my goodness zouden ze hier zeggen. En dan zijn er nog mensen die dit
> allemaal sociaal vinden? Geef mij maar drastisch minder regels en generiek
> geld herverdelen, zoals via een negatieve inkomensbelasting te bereiken
> is. Liever dat dan bakken met geld in dergelijke bureaucratie blijven
> gooien, waar mensen alleen maar ziek en kansloos van worden.

Hear hear.

Gisteren las ik in de NRC dat de Raad van Economische Adviseurs (REA), het
spiksplinternieuwe economische adviesorgaan van het parlement, de knuppel
flink in het hoenderhok gegooid heeft:

"Zonder een trendbreuk zal een steeds groter deel van onze
beroepsbevolking zich bezig houden met het uitvaardigen van regels, met
het bestuderen en implementeren van deze regels, met het voldoen aan
opgelegde informatieverplichtingen en tenslotte met het verwerken van de
verkregen informatie."

"Volgens de REA kunnen de ministeries van Landbouw en Economische Zaken
verdwijnen. Het ministerie van Onderwijs is zelfstandig niet in staat het
proces van regelgeving te doorbreken en moet door een ingreep van buiten
hiertoe gedwongen worden. Voor alle ministeries geldt dat ze verlamd
worden door ambtelijke betrokkenheid en belangengroepen die regels in
stand willen houden."