Huisartsenstaking

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed May 25 21:06:52 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Martijn, ik ben ook geen expert in VS verzekeringsland. Ik rapporteer
> slechts wat ik zie en verneem. En mijn eerdere enthousiasme voor het
> nieuwe gezondheidszorgstelsel is inderdaad flink getemperd door mijn
> ervaringen hier.

En jouw ervaringen zetten mij zeker aan het denken. Ik voel me af en toe
geroepen om marktwerking daar waar ik dat een goed idee vind toe te
juichen, om een soort tegenwicht te geven aan de huiver die daarover bij
veel mensen bestaat. Of dat verstandig is en of dat helpt, is natuurlijk
een tweede.

Maar ik maak uit jouw postings op dat jij marktwerking beschouwt als een
van de waardevolle instrumenten die je - afhankelijk van de situatie -
voor allerlei problemen kunt inzetten. Dat maakt dat ik jouw bezwaren
extra serieus neem. En bovendien, waarnemingen zijn belangrijk om niet op
een theoretisch dwaalspoor te komen.

Aan de andere kant geloof ik dat we met het nieuwe Nederlandse systeem het
beste van twee werelden hebben gevonden: efficientie en klantgerichtheid
door marktwerking en solidariteit door de zorgtoelage. De hoogte van die
toelage is natuurlijk een belangrijk punt.

Stof tot nadenken dus.

> De onverzekerden gaan gewoon niet naar de huisarts, die zie je in de ER
> (emergency room).

Uit wat ik had begrepen, mag een ziekenhuis in Amerika geen patienten
weigeren, maar mogen ze aan de andere kant het geld dat je wel hebt komen
incasseren. Het lijkt me dat dit extra kosten met zich meebrengt. Als je
door dit soort indirecte methoden geld moet binnenhalen, leidt dat denk ik
tot overhead.

Een ander punt lijkt me dat als de arts er niet vroeg bij is, de problemen
alleen maar erger worden. Dat zal de kosten ook vast opstuwen.

Mijn hoop is dat er in Nederland op dit punt geen extra kosten zullen
worden gemaakt. Hier is namelijk iedereen verzekerd. Overhead van incasso
enzo kunnen we dus uitsparen, met als gevolg hopelijk minder druk op de
kwaliteit.

> En alle keren dat ik daar was (een keer of vier) werden
> daar ook  geestelijk gestoorde (en te zieke) daklozen gedropt door de
> politie.

Hiervoor geldt denk ik een zelfde argument.

> Over dat basispakket en egalisatiepotjes. Dat wordt in Nederland allemaal
> vast beter geregeld dan in de VS praktijk is. De overheid lijkt zich hier
> nergens mee te bemoeien. Dat zal dus relatief hogere premies en meer
> solidariteit voor Nederland betekenen,

Denk ik ook.

> maar dat is verder niet zo relevant
> voor de kwaliteit en prijs gevolgen van de arts/patient/verzekeraar
> onderhandelingen.

Nou, als de premie maar hoog genoeg is, zal een verzekeraar denk ik graag
extra kwaliteit willen bieden om extra omzet te maken. Een verzekeraar
heeft er per slot van rekening ook geen moeite mee om dure villa's te
verzekeren. Dan moet uiteraard de zorgtoelage ook hoog genoeg zijn zodat
men zich zo'n verzekering kan veroorloven.

> Ik verwacht vooral veel extra overhead, inderdaad lagere
> inkomens voor artsen, en helaas ook een druk op de kwaliteit, zeker voor
> hen die niet de luxe hebben duurdere verzekeringen te kiezen. En de balans
> slaat m.i. vrij zeker door naar hogere premies. En als dat gebeurt gaan we
> dus naar slechtere kwaliteit en hogere kosten.

Ik ken een aantal voorbeelden van toestanden in de zorg die naar mijn
mening flink zouden verbeteren door marktwerking. Om de anonimiteit van
mijn vetrouwelijke informanten niet prijs te geven :-) kan ik niet altijd
alle details geven.

Een heel duidelijk voorbeeld vind ik de thuis- en ouderenzorg.

Ik heb daar via verschillende bronnen gehoord hoe inefficient daar gepland
wordt. Door beter gebruik van ICT (en er zijn al een aantal leveranciers)
kunnen de kosten van de planning omlaag EN de kwaliteit en
klantvriendelijkheid omhoog. Ik heb verhalen gehoord over een
thuiszorginstelling met een directeur die een stuk of tien zorgplanners
onder zich heeft die weer een paar honderd zorgverleners aansturen. Dat
aantal zorgplanners kan terug naar twee, maar ja dan is er voor die
directeur nits meer te doen. En die gaat zijn eigen tokootje niet
vrijwillig opheffen.

Hier is dus echt tucht van de markt nodig. Reductie van overhead door
schaalvergroting. Zodat er meer geld overblijft voor de zorg zelf.

Punt van zorg blijft voor mij wel wat er in de overgangsperiode gaat
gebeuren. Ik verwacht dat er een golf van faillissementen door dit
wereldje zal gaan. Op de lange termijn absoluut geen probleem, dit leidt
tot de broodnodige schaalvergroting en professionalisering. Maar ja, je
zult maar in een verzorgingshuis zitten dat failliet gaat. Kan niet goed
zijn voor de kwaliteit van de zorg denk ik.

Ander voorbeeld. Mijn moeder heeft onlangs een hartoperatie gehad. Wat me
enorm opviel, was hoe weinig contact er met de behandelende artsen was. De
arts die het gesprek voerde, was niet per definitie de arts die de
operatie zou doen. Ze had met heel veel verschillende mensen te maken en
de communicatie was erg warrig. Mijn eerste indruk was dat dit in een
commerciele marktgerichte organisatie nooit zou gebeuren. Het leek me voor
de hand liggen om een account manager aan te stellen. Maar die was
natuurlijk wegbezuinigd. Want men voelde wel de prikkel om kosten te
drukken, maar niet om marktaandeel te winnen door klantvriendelijk te
zijn.

Een ander voorbeeld: na de operatie zou de arts bellen om te melden hoe de
operatie was verlopen. De operatie begon om een uur of negen en om een uur
had ik nog niks gehoord. In de uren daarna zat ik gierend van de zenuwen
naast de telefoon. Iedere keer dat hij ging, dacht ik dat het de arts was,
maar het bleek steeds een verontrust familielid te zijn die vroeg of ik al
wat wist. We hebben toen zelf ook nog twee keer gebeld, maar ze mochten
niets zeggen, dat mocht alleen de arts zelf. Uiteindelijk was het om half
vijf dat ik van mijn vader die langs het ziekenhuis was gegaan hoorde dat
alles prima was gegaan en dat ze om een uur al terug was gekomen van de
operatiekamer. Ik had ons in gedachten al op de begraafplaats zien staan.

De arts was blijkbaar vergeten te bellen. Misschien kwam er wel een
spoedgeval tussen en heeft hij daar een mensenleven kunnen redden en in
dat geval heeft hij natuurlijk de juiste beslissing genomen, maar ik vind
het wel heel slordig en onprofessioneel dat zoiets kan gebeuren. Later
hoorde ik dat er vroeger speciaal iemand was om te bellen, maar dat die
was wegbezuinigd. Zoiets zou naar mijn mening niet gebeuren in een
marktgeorienteerde onderneming.

Nog een voorbeeld, de verpleging raakte medicijnen en een tas van mijn
moeder kwijt.

En ik twijfel verder absoluut niet aan de deskundigheid en gedrevenheid
van de artsen en het verplegend personeel. Het is meer de communicatie en
het account management er omheen. Typisch commerciele dingen, maar wel
superbelangrijk voor de kwaliteit van de zorg. De technische zorg is al
prima in orde. Maar de kwaliteit wordt voor een belangrijk deel mede
bepaald door de "klantenservice" er omheen.

En dat laatste is ook iets waar ik zelf in mijn eigen bedrijfje heel
duidelijk mee te maken heb gehad. Het blijkt niet genoeg te zijn om
verstand van je vak te hebben om een consultant te zijn, je moet je ook in
je klanten kunnen verplaatsen en hun zorgen serieus nemen, hun zorgen
wegnemen. Je kunt niet zomaar zeggen: ik ben de expert, vertrouw nou maar
op mij. Daar heb je trouwens heel mooie boeken over, die erg geschikt zijn
voor allerlei vormen van professional services: advocaten, notarissen,
accountant, architecten en ja ook artsen.

De aanpassing is moeilijk en gaat niet helemaal vrijwillig, maar in mijn
eigen geval heb ik dat als erg belangrijk en verrijkend ervaren. En ik
denk dat het de marktwerking is geweest die mij ertoe heeft gedwongen. Ik
heb heel sterk het gevoel dat in de zorg iets dergelijks moet gebeuren.

Maak ik hier sense?