Huisartsenstaking

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed May 25 09:18:36 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Met spijt, Henk,
>
> Vind ik ook dat Hoogervorst als het ware een kwakzalver is, nu ten
> aanzien van het functioneren van de huisartsen. De voorman van de
> huisartsen kan zin en onzin van politieke plannetjes goed onderscheiden
> en verwoorden, op weg naar werk luisterde ik met genoegen op radio 1
> naar hem.

Ik had het genoegen hem te zien in Buitenhof, als we het
over dezelfde man hebben. De man kent beide werelden, dat is
de wereld van de zorg, en de wereld van het bedrijfsleven.
Ik bewonder de man voor zijn moed een lans te breken voor de
zorgvisie, die nu eenmaal in die werled leeft. Niet zonder
reden overigens, want een gevolg van jarenlange moeizame
processen, maar die ook haar betekenis heeft voor de
volksgezondheid zoals we die in Nederland kennen. Tuurlijk,
zit daar soms ook ten onrechte enige halsstarrigheid.

Niet als het gaat in de wil om er voor de patient, de mens
te zijn. Daar laten de overheden het afweten door een
volkomen gebrek in de in -en doorzicht in het functioneren
van de zorg.

Zat gisteren bij de presentatie WMO, en opvallend dat men
allerlei oplossingen wil die voorspelbaar niet van de grond
zullen gaan komen. Het is die verschrikkelijke managers
mentaliteit die voortdurend op de voorgrond treedt en alle
plezier uit de oplossingen van mensen haalt. Je ziet ze als
het ware afhaken. Ze geloven er niet in, want weten en
kennen die wereld immers uit eigen ervaringen zelf erg goed
itt. die managers, die als olifanten door een porceleinkast
struinen op zoek naar de door hun gewenste oplossing. Want
niet de voor de handliggende, maar die 'vereiste' (lees: uit
eigen gebrekkig inzicht geboren, of nog erger, uit studie
overgehevelde inzichten, of nog erger, door ambtenaren
bedachte oplossingen) eigenlijk slechts ingevuld wensen te
zien.

Ik voorspel je rampen in de zorg als niet de mantelzorger
(die ook in toenamende mate echte zorg zl moeten gaan
vervangen) samen met de arts primair de zorg en hoe dat
eruit moet komen zien voor de patient invulling kunnen
geven. Elke bemoeienis vanuit de zorgverzekeraar, raar woord
trouwens, gaat opnieuw zorgen voor vertraging (immers
overleg, en tot overmat van ramp niet iemand die de zorg en
of welzijn op het oog heeft) voor de zorg in de richting
patient.

> Ook ten aanzien van de verdeling van de zorgpremies stelde ik een half
> jaar geleden dat er typische (in dat geval CDA-) inkomenspolitiek
> bedreven wordt die onnodig en erg veel bureaucratie en kosten meebrengt
> en heldere regeerafspraken onnodig versjoemelt, zelfs onderuit haalt.

Nee, het is veel en veel erger, Fritz. Het is juist het
introduceren van die verziekende en verstikkende managers
mentaliteit, en op een niveau waar die kiezer er geen
invloed op heeft.

En daar er op de werkvloer ontegenzeggelijk wel mee wordt
geconfronteerd, of zal worden.

> Alleen om met geld te schuiven ten gunste van een minderheid geliefdere
> koiezers op kosten van alle anderen.

Hun geliefde spelletje.

> Bij het gedoe rond de huiusartsen blijkt dat de vele politici ook van
> VVD en D66 bij de zorgverzekeraars betere ingangen hebben en hun
> zinnetjes krijgen,

Ja, het is ook opvallend hoeveel VVD-ers in die
verzekerings-branche zitten.

 > terwijl D66 de zorg terug wilde geven aan de
> patienten en de artsen en verplegers.

Ja, daar gaat weinig of niets van terecht komen, vrees ik
blind als men is voor de oplossingen door mensen zelf
bedacht. Erg is, dat dat wat men de zorg verweet, nu zelf
dwingend op gaat leggen, namelijk iemand met een eigenbelang
waar niet aan te tornen valt.

Ook de invoering van de WMO, en waarbij de
verantwoordelijkheid bij de gemeenten zelf (LET OP: BERT) en
gedelegeert of beter gedecentraliseerd wordt, zonder dat de
gemeenten een gedegen praktijk hebben op dat terrein. En
opnieuw zonder waarborgen voor de betrokkennen. Ook worden
welijznsklieken (die hun eigen falen professioneel kunnen
verhullen in een rapport dat hen weer verder aan werk helpt)
ingezet waarin managers als vervelende sta in de weg op
kunnen treden, en die het beleid op gemeentelijk niveau
(natuurlijk ook bij gebrek aan concurrentie) mee zelf vorm
kunnen geven. Hoe meet je hun kwalileit of inbreng?

De regie-functie/-rol voor gemeenten is zo'n heerlijk
stuikelblok. Daar kun je dus letterlijk alle kanten mee op.
Men bemoeid zich inhoudelijk nergens mee maar maakt je het
functioneren en overleggen met anderen in de keten
onmogelijk. Opnieuw geen waarborgen, en enkel als je je
volledig in dienst hebt gesteld kun je rekenen op erkenning
(waar die dan nog voor nodig is?) en medewerking.

> Ik verlang dan weer naar een vakminister...

Ik ook. Je hoort en ziet aan alles dat deze arme man elk
inzicht in de zorg zelf ontbeert.

Henk Elegeert