Congres gemist door Europa

Sun May 22 15:08:48 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Ik weet uit tal van ervaringen hoe Nederland en enkele andere Europese
landen binnen en buiten Schengen met bezoekers van buiten omgaan, op onze
consulaten binnen en buiten Europa, op Schiphol en binnen Nederland. De
Nederlandse behandeling op Schiphol is doorgaans legaal, correct en humaan,
het functioneren van de vreemdelingendiensten zoals in Amsterdam waar
vroeger oorlogse toestanden heersten is enorm verbeterd. Onze consulaten
elders hanteren nog wel praktijken die rechteloos zijn en pure willekeur.

Bijvoorbeeld in Engeland heerst volstrekte willekeur ook als mensen aan alle
voorwaarden voldoen en over alle middelen en reisbescheiden beschikken.
Zelfs normale transit naar huis via Londen zelfs met beschikking over
toegekend en geldig verlof tot binnenlands verblijf kan willekeurig ontnomen
worden met onthouding van rechten als contact opnemen met consulaat e.a. en
bezwaar aantekenen, ongeregistreerde definitieve inbeslagname van geldige
tickets en tijdelijk van eigen telefoon tot onder dwang akkoord wordt gegaan
met deportatie binnen Europa.

Ik weet niet of het nieuwe verdrag nog meer dan Schengen Nederland
integreert en bindt aan inmiddels gelukkig on-Nederlandse praktijken. Het
internationale of Europese arrestatiebevel maakt me wel al bezorgd, gezien
de rechteloze arrestaties en eindeloze vasthoudingen bijvoorbeeld in
Frankrijk zonder tussenkomst van een rechter na bekendmaking van verdenking,
zoals in ons land gelukkig nog gebruikelijk is.

Kortom ik ben niet zo voor Europese integratie op een gemiddelde
rechtsniveau en rechtspraktijk dat (ver) onder ons eigen ligt en conform ons
recht en onze praktijken rechteloos is. En ben benieuwd of het nieuwe
verdrag, naast het Europese arrestatiebevel, ook wat betreft binnen-Europese
reizen door mensen van buiten Europa, (nog) verder dan het Schengen-verdrag
en de huidige afspraken met landen buiten Schengen e.e.a integreert en ons
bindt aan praktijken elders.

Fritz