VNG verwacht grote instroom in de bijstand

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat May 21 21:49:53 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat is op bedrijfsniveau Martijn, niet per sector.

Ahaa. Dat lijkt me eigenlijk nog beter toch? De vervuiler betaalt als het
ware.

> Discriminatie? Door de ABV worden ze juist gelijkgeschakeld in de rechten
> tov wel georganiseerden.

Klopt, ik zei het verkeerd. Het is geen discriminatie, maar het verplicht
afstaan van bepaalde vrijheden. Ik dacht eerst dat een bedrijf met
verschillende bonden verschillende CAO's kon afspreken. Maar - helaas - is
dat dus niet zo. Ik dacht dus dat niet-georganiseerden niet zelf konden
onderhandelen en bonden wel. Nu begrijp ik dus dat iedereen, bond of geen
bond alleen gezamenlijk kan onderhandelen. En dan klopt de term
discriminatie dus inderdaad niet.

> Je wil de melk in de koe laten zitten, haar laten rennen tot het slagroom
> is
> geworden.

Haha, da's een goeie. Maar inderdaad, vrijere marktwerking, om te beginnen
zonder aan het minimumloon te tornen.

> Daar dachten veel andere landen anders over toen ze kwamen vragen aan Kok
> hoe we dat toch deden. Een sterke economie en de minste werkeloosheid.

En dat blijkt dan nu mede te zijn gekomen door lage rente en een lage
gulden. En de rekening kwam later.

> Zaniken, ik zou je willen horen als collega's van je dusdanig onder jouw
> prijs gingen zitten waardoor de tarieven zo sterk dalen dat je geen
> droogbrood meer kan verdienen.

Nee hoor, dan zul je me niet horen zaniken, net zoals ik dat twee jaar
geleden niet heb gedaan.

> En is er alweer een vakbond geboren.

Inderdaad, maar ik vind het dan ook goed dat er vakbonden zijn. Als ze er
niet waren, moesten ze worden uitgevonden. Alleen wil ik wel dat ze met
elkaar concurreren en met hun tengels van de mensen hun geld afblijven.

> Geen ABV betekent ook dat ongeorganiseerde bedrijven slecht(er) aan
> werknemer kunnen komen en zullen ze zich grotendeels maar gaan aanluiten.

Vrijwillig aansluiten, daar heb ik veel minder moeite mee. Maar waarom
zullen ongeorganiseerde bedrijven meer moeite hebben om werknemers te
vinden? Als ze genoeg betalen en voldoende goede secundaire
arbeidsvoorwaarden bieden komen de mensen er toch graag werken?

> Gun je anderen dat ook?

Als ze dat willen wel. Als ze liever meer zekerheid hebben, mag dat ook.
En veel mensen zullen dat willen. Prima wat mij betreft. Maar alles heeft
een prijs, dus daar moet je dan wel over onderhandelen.

> Daar helpt een CAO nu juist wel tegen omdat te remmen. Ook die Polen
> behoren
> naar onze maatstaven en CAO betaald te worden. Helaas wordt dat meestal
> flink onderdoken.

En in die zin werkt het dus niet zo heel goed. En meer controle e.d. kost
ook geld en dat zal de maatschappij er niet voor over hebben. We worden al
opgelicht met die CAO's laat staan dat we dan nog eens extra geld gaan
uittrekken voor extra controle.

> Dat is dan nog maar zeer de vraag.

Lijkt mij niet. Niemand zal toch door meer marktwerking zijn baan
kwijtraken? Er zullen wel mensen die nu boven het minimum zitten in die
richting gaan zakken. En als je voldoende zakt, kun je je baan houden. En
er zullen ook banen bijkomen voor mensen die nu bijvoorbeeld in de
bijstand zitten. En die gaan er dus op vooruit. En dat vind ik eerlijker,
want die hebben nu minder dan we sociaal wenselijk vinden en die anderen
meer. Eerst iedereen minimaal het minimumloon, dat is solidariteit, en
alles daarboven is luxe en dat moet je maar door marktwerking zien te
veroveren. Zo zie ik het althans.

> Ja hoor, maar alleen als je je die luxe kan permiteren.

En hoe meer werk er is, des te meer mensen zich die luxe kunnen
permitteren. Als we zo ver gaan dat we een basisinkomen invoeren, kan
iedereen zich dat permitteren. Toch best iets om over na te denken lijkt
me. Work life balance, onthaasting, meer gelijkheid tussen mannen en
vrouwen, minder wederzijdse afhankelijkheid tussen werknemers en
werkgevers zodat je allebei in alle zakelijkheid kunt proberen zoveel
mogelijk welvaart te creeren en te verwerven.

> Nogmaals, het bruto-netto verschil maar sterk gaan verkleinen.

Zeker, maar dat is denk ik lang niet genoeg.

> Integendeel, de ABV zorgt er voor dat mensen dat CAO-loon moeten
> verdienen,
> ook de Polen. Dus die werkgevers aan pakken die de CAO ontduiken of nog
> erger het minimumloon. Dus maar beginnen met een verbod op die louche
> uitzendbureau's die die mensen zo belazeren toch?

Te duur, zal niet gaan gebeuren. Kan in theorie, maar is te fraudegevoelig.

> Klopt, maar jij wil ze kunnen laten concureren over de ruggen van de
> werknemers?

Hoezo over de ruggen van werknemers? Ze verdienen dan toch nog steeds het
minimumloon?

> Dat is weer afhankelijk van het niveau toch?

Voor de economie in het algemeen volgens mij niet. Maar politiek is het
natuurlijk wel een stuk beter te verkopen als we alleen dure IT-ers,
artsen, architecten etc. uit het buitenland halen en geen goedkope
loodgieters. Een greencard systeem dus.