Brinkhorst niet blij met EU referendum

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu May 19 21:02:31 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En het feit dat de partijen dan zouden zeggen geen referdum meer moet ons
bang maken en ons laten zeggen doe dan toch maar?
We moeten ons overleveren aan een frondwet waar we het niet mee zijn omdat
anders D66 zijn referendum in gevaar komt? Het zou meteen laten zien wat de
bestuurders en partijen waard zijn.

Ger

Als het Nee wordt hoop ik dat je gelijk krijgt Henk. Maar besef het
volgende. De grote partijen in Nederland en het kabinet zijn allemaal voor
deze grondwet. Het enthousiasme voor het referendum leeft eigenlijk slechts
echt bij D66. Het kabinet en het CDA zijn er duidelijk ongelukkig over. De
PvdA stelt al opkomstdrempels. En over de VVD hebben we het na de nacht van
Wiegel ook maar niet meer. Mijn voorspelling is dus dat er een
propagandamachine op gang gaat komen die de schuld gaat leggen bij het
middel referendum en niet bij de grondwet. Oftewel, de grondwet is bijzonder
goed, maar het referendum is een totaal ongeschikt middel voor politieke
besluitvorming. En probeer dan de nuance maar eens over te brengen, dat het
hier om een slecht onderwerp voor een referendum ging en dat de burgers
jarenlang zijn genegeerd als stakeholders in de Europese besluitvorming. Ik
zie die message niet gaan resoneren.

Een Nee kan slechts goed zijn voor de toekomst van directe
burgerparticipatie als de politieke partijen de conclusie trekken dat de
burgers niet voldoende betrokken zijn bij de besluitvorming over de EU
grondwet, en de Euro, en de uitbreiding. En dat die burgerparticipatie
verwezenlijkt moet worden voordat er een aangepast verdrag komt. Maar dat is
helemaal niet de message van de woordvoerders van de tegenstanders zoals
Wilders, of de SGP, of zelfs de SP. Die willen helemaal geen
bureaucratischer Europa, die willen de EU uitkleden. En dus is het logisch
dat, als dit verdrag wordt heronderhandeld voordat er een nieuwe stemming
komt, dat het verdrag dan wordt gestript. Geen samenwerking op asielgebied
bijvoorbeeld. Of toch maar God of die Joods-Christelijke onzin erin
schrijven. Maar zeker niet meer burgerparticipatie. In tegendeel, men zal
die burger eerder verder willen uitsluiten van het besluitvormingsproces
vanwege de slechte ervaringen opgedaan met dit referendum. Tel uit uw winst.

Groeten,
Mark Giebels

> Die kunnen ook dan nog worden aangepast, mogelijk met een tijdig
> karakter en evalueren verfijnd beter gemaakt.
>
>  > En ruimte
>
> Die vertraging(en) zie ik niet. Europa blijft ook na het refendum
> wel met elkaar in debat/gesprek, toch?
>
> Henk Elegeert

> (D66 at nic.surfnet.nl).
> Aanmelden: stuur een email naar LISTSERV at nic.surfnet.nl met in
> het tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66 uwvoornaam uwachternaam
> tekstveld alleen: SIGNOFF D66

Mark Giebels

--

(D66 at nic.surfnet.nl).