Brinkhorst niet blij met EU referendum

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu May 19 20:25:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Elegeert" <hmje at home.nl>

> Ken de stand van zaken vwb. Frankrijk niet op dit moment.

Niet alleen Frankrijk, ook Ierland, het VK, en Denemarken komen er nog aan.

> En toch liggen juist ook daar kansen, Mark. Het zou een duidelijk
> en krachtig signaal zijn

Als het Nee wordt hoop ik dat je gelijk krijgt Henk. Maar besef het volgende. De grote partijen in Nederland en het kabinet zijn allemaal voor deze grondwet. Het enthousiasme voor het referendum leeft eigenlijk slechts echt bij D66. Het kabinet en het CDA zijn er duidelijk ongelukkig over. De PvdA stelt al opkomstdrempels. En over de VVD hebben we het na de nacht van Wiegel ook maar niet meer. Mijn voorspelling is dus dat er een propagandamachine op gang gaat komen die de schuld gaat leggen bij het middel referendum en niet bij de grondwet. Oftewel, de grondwet is bijzonder goed, maar het referendum is een totaal ongeschikt middel voor politieke besluitvorming. En probeer dan de nuance maar eens over te brengen, dat het hier om een slecht onderwerp voor een referendum ging en dat de burgers jarenlang zijn genegeerd als stakeholders in de Europese besluitvorming. Ik zie die message niet gaan resoneren.

Een Nee kan slechts goed zijn voor de toekomst van directe burgerparticipatie als de politieke partijen de conclusie trekken dat de burgers niet voldoende betrokken zijn bij de besluitvorming over de EU grondwet, en de Euro, en de uitbreiding. En dat die burgerparticipatie verwezenlijkt moet worden voordat er een aangepast verdrag komt. Maar dat is helemaal niet de message van de woordvoerders van de tegenstanders zoals Wilders, of de SGP, of zelfs de SP. Die willen helemaal geen bureaucratischer Europa, die willen de EU uitkleden. En dus is het logisch dat, als dit verdrag wordt heronderhandeld voordat er een nieuwe stemming komt, dat het verdrag dan wordt gestript. Geen samenwerking op asielgebied bijvoorbeeld. Of toch maar God of die Joods-Christelijke onzin erin schrijven. Maar zeker niet meer burgerparticipatie. In tegendeel, men zal die burger eerder verder willen uitsluiten van het besluitvormingsproces vanwege de slechte ervaringen opgedaan met dit referendum. Tel uit uw winst.

Groeten,
Mark Giebels

> Die kunnen ook dan nog worden aangepast, mogelijk met een tijdig
> karakter en evalueren verfijnd beter gemaakt.
>
>  > En ruimte
>
> Die vertraging(en) zie ik niet. Europa blijft ook na het refendum
> wel met elkaar in debat/gesprek, toch?
>
> Henk Elegeert

> (D66 at nic.surfnet.nl).
> Aanmelden: stuur een email naar LISTSERV at nic.surfnet.nl met in
> het tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66 uwvoornaam uwachternaam
> tekstveld alleen: SIGNOFF D66

Mark Giebels