Brinkhorst niet blij met EU referendum

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu May 19 15:22:28 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik denk ook dat het wel mee zal vallen, vooral ook omdat ik niet verwacht
> dat Nederland het enige land zal zijn dat Nee gaat zeggen. Maar of die Nee
> positief gaat uitpakken, daar geloof ik nou ook weer niet in. De huidige
> bekrachtigde verdragen zijn kwalitatief slechter en niet toegespits op de
> recente uitbreidingen. En ruimte voor substantiele verbeteringen zie ik
> ook niet. En die eventuele voordelen moet je dan ook tegen de nadelen van
> vertraging afwegen.

Wat ook kan is vertraging zonder verbetering. Liever niet natuurlijk, maar
het lijkt me beter dan dan grote ruzie en verdeeldheid in de EU-tent. Ik
had het laatst met mijn zus, die niet zo politiek geinteresseerd is, over
het referendum en zij ging tegenstemmen. Niet omdat ze zo boos is op het
kabinet ofzo en ook niet omdat ze per se tegen de grondwet is. Ze vindt
het voor haar gevoel alleen wat te snel gaan. Ik denk dat er wel meer
mensen zijn die er zo over denken. En da's ook altijd nog een positie om
op terug te vallen. Zo van laten we eerst de economie maar weer eens op de
rails krijgen en daarna kunnen we nog eens gaan nadenken over Europa.
Lijkt me persoonlijk niet de handigste volgorde, maar ja. En dan hebben we
ook een argument om de mensen de volgende keer bij een ongewijzigd verdrag
ja te laten zeggen.