staatspensioen 67 jaar

Thu May 19 12:24:24 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vind ik ook, Ger,

Bijvoorbeeld een stratenmaker die vanaf zijn 15e al begint met werken ipv
een ander bijvoorbeeld na studies pas op haar 25e, of iemand die helemaal
nooit gaat werken, zou wat meer rechten mogen opbouwen. Alternatief is
alleen een relatief lage bijstand na het 65e, maar dan moeten werkenden
zonder AOW-drempel (franchise) direct een eigen pensioen op mogen bouwen.
Ik heb het ook altijd wat raar gevonden dat de fiscaal beloonde
pensioenopbouw met een flinke werkgeversbijdrage alleen en vooral is
weggelegd voor meer verdienenden voor het deel dat meer verdiend wordt. De
oorspronkelijke bedoelingen waren goed, maar zoals in veel voorbeelden zoals
de WAO die jij aankaart werkt de systematiek vaak in het nadeel van juist
degenen die minder verdienen. Ik zou dat radicaal willen verbeteren, juist
voor de grote groep die niet de beste kansen krijgt in onze economie.

Fritz