Wijn's 1,5 miljard

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu May 19 08:38:28 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In het nieuws was een reparatiewet van Wijn voor een fiscaal ongelukje
uit 2001 uit Wouter Bos' koker (toen staatssecretaris van financien).

Het is allemaal heel technisch maar ik heb het transcript gelezen, en
volgens Wijn is als een bedrijf nieuwe aandelen uitgeeft om schuld af te
lossen, het resultaat dat dat geld dat van die nieuwe aandelen komt
WINST voor het bedrijf, en dat die (hypothetische) winst weggestreept
kan worden tegen (fiscaal verrekenbare) verliezen.

Maar wel alleen in de periode 2001-2005!

Dus beleggers brengen geld bijeen voor het bedrijf en krijgen daar
aandelen voor, en dan is het volgens Wijn meteen kassa voor de fiscus?
Die beleggers zijn per direct 30% van hun geld kwijt?

Bert, je was er bij, vertel me dat dit niet waar is. Hoe opportunistisch
kun je zijn om 1,5 mrd extra belasting van wat bedrijven binnen te slepen?

Nou zet ik er zelf wel m'n vraagtekens bij als failliete boedels
opgekocht worden (om er iets heel anders mee te gaan doen) speciaal om
gebruik te kunnen maken van de fiscaal verrekenbare verliezen, maar het
principe is wel gezond, zoals ook uit deze terugkeer naar de situatie
van voor 2001 blijkt.

Bart Meerdink