Brinkhorst niet blij met EU referendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu May 19 05:35:17 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
  > Wil je echt Europa op slot doen tot er draagvlak is om
> Europa tot een meer participerende democratie te vormen?

Laten we het dan vooral niet vastleggen, zou ik zeggen. Dan
is zelfs het nadenken daarover geen zinloze zaak.

> Ik zie dat voorlopig niet gebeuren. Welk land zou daar
> een voortrekkersrol in kunnen (willen) spelen?

Je zou elk land de opdracht mee kunnen geven een proces
opgang te brengen waarin de democratie zelf een
belangrijkere plaats in gaat nemen. Kan europa dichter bij
elkaar brengen en zorgen voor een enorme boost.

> Ik zie
> overal in Europa vooral veel regenten en onderdanige
> burgers.

Maar vanwaar dan al die verhalen dat we in vrijheid zouden
leven?

> Jammer, maar die cultuursverandering zie ik niet
> zo snel plaatsvinden.

Die zal toch moeten gaan plaatsvinden dan.

> Hoezeer ik het ook met je eens ben
> dat dat hard nodig is. Maar ik geef het meer kans om
> daarmee nationaal of lokaal te beginnen.

Daartoe ontneemt een nieuwe EU-grondwet je de mogelijkheden.
Je zult nog meer in een gedwongen vormen samenwerking
terecht komen.

> Ik denk ook dat het wel mee zal vallen, vooral ook omdat
> ik niet verwacht dat Nederland het enige land zal zijn
> dat Nee gaat zeggen.

Ken de stand van zaken vwb. Frankrijk niet op dit moment.

> Maar of die Nee positief gaat
> uitpakken, daar geloof ik nou ook weer niet in.

En toch liggen juist ook daar kansen, Mark. Het zou een
duidelijk en krachtig signaal zijn.

> De
> huidige bekrachtigde verdragen zijn kwalitatief slechter
> en niet toegespits op de recente uitbreidingen.

Die kunnen ook dan nog worden aangepast, mogelijk met een
tijdig karakter en evalueren verfijnd beter gemaakt.

 > En ruimte
> voor substantiele verbeteringen zie ik ook niet. En die
> eventuele voordelen moet je dan ook tegen de nadelen van
> vertraging afwegen.

Die vertraging(en) zie ik niet. Europa blijft ook na het
refendum wel met elkaar in debat/gesprek, toch?

Henk Elegeert