Ministerie van Financien: Zalm loog over de Euro

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed May 18 22:43:24 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er lopen hier twee zaken storend door elkaar.

a) Was de gulden ondergewaardeerd ten opzichte van de D-Mark.
b) Was de gulden meer waard dan 1 / 2.20371 = 0,4538 euro.

a) De gulden was in 1998 volgens het nieuws 5 a 10 procent
ondergewaardeerd ten opzichte van de D-Mark. Ik meen me te herinneren
dat dat toen ook geen geheim was.
b) Dit volgt niet uit a). Of de gulden is te goedkoop de euro in gegaan,
of de mark te duur, of een combinatie van beiden. Financien zegt dat de
gulden ten opzichte van het mandje munten dat de euro in ging juist
gewaardeerd was.

Hoe dan ook, het was een klein effect, vergelijk de koersschommelingen
tussen euro en USD eens, dat gaat om tienatallen procenten in deze
periode. Zonder dat we daar erg veel van merken.

Verder zijn valuta een zeeer gevoelig onderwerp voor centrale bankiers.
Het is belangrijk dat de markt zo totaal mogelijk wordt verrast bij een
eventuele de- of revaluatie, anders is het een free for all voor de
speculanten die vele malen meer geld besturen dan de centrale bankiers
ertegenover kunnen stellen.

Dus is was volstrekte geheimhouding nodig betreffende onderlinge
wisselkoersen, die in de jaren voor de euro slechts in een zeer nauwe
band ten opzichte van elkaar mochten zweven.

En ik zag vanavond een aan pure propaganda grenzend item in
NCRV-Netwerk, waarin de euro weer de volle laag kreeg, zonder dat er ook
maar 1 bewijs voor geleverd werd (okee 1 dan, de dure consumties op het
terrasje). Schelden prijs. Ik blijf bij mijn eigen waarneming. Zelfs de
benzine was in 1996 al (definitief) boven de 2 gulden gekomen, dat is nu
1,199 euro = 2,642 gulden dit is 1:1.315 in 8,5 jaar dwz 3,27% per jaar
stijging.

Dat zijn de harde feiten.

Maar die komen sommige mensen op dit monment blijkbaar niet zo goed uit.

Bart Meerdink