Brinkhorst niet blij met EU referendum

Wed May 18 20:25:22 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG>:
>Als dit referendum op een Nee uitloopt (...), dan krijgt het *middel*
>referendum de schuld. (...) En bij een zo'n dom vormgegeven experiment,
>kan het eigenlijk alleen maar fout aflopen.  Behalve natuurlijk als het
>toch op een Ja uitloopt en e.e.a. met een sisser afloopt. Een negatief,
>maar wel een belangrijk argument om straks Ja te stemmen voor de EU
>grondwet.

 Maar da's toch onzin ? Is een referendum gelukt op het moment dat er
 een 'ja' uit de stembus rolt ? Volgens mij is het referendum nu al een
 sucecs; nog nooit heb ik zoveel mensen over politiek horen praten.

 Ik kan me geen referendum herinneren trouwens, waarbij het resultaat
 niet afwijzend was. De laatste referendum-uitslagen in Amsterdam wer-
 den door de politiek genegeerd, vandaar dat ik nogal sceptisch ben
 over wat er met de uitslag van het Euro-referendum gebeurt. De meeste
 mensen gaan er inmiddels van uit dat de Kamer een 'neen' van de burger
 zal negeren. Past ook een beetje bij het type kabinet dat we momenteel
 hebben; het vertrouwen is volkomen weg. Eerst zien, dan geloven.

 Daarnet ontkende Zalm in het journaal dat de introductie-koers van de
 Euro doelbewust verkeerd was. Elke keer beweren de voorstanders van de
 Euro weer iets anders, er is duidelijk paniek in de tent. Dat betekent
 dat het neen-kamp vandaag weer een puntje incasseert. Ik heb Brinkhorst
 niet gehoord maar ook hij speelt de tegenstemmers in de kaart met z'n
 afwijzing - dus laat hij daar vooral door mee gaan.

 Nog steeds geen argument voor de Grondwet gehoord, trouwens...