Dittrich wil naar 67 jaar met pensioen

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed May 18 09:23:37 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik vond het over het algemeen een goed stuk. In lijn met de afgelopen twee verkiezingsprogramma, dus niet echt vernieuwend, maar wel blij te zien dat die lijn wordt doorgezet. Mij viel verder vooral op dat de partijtop blijkbaar de 'ondertitel' sociaal-liberaal heeft ingeruild voor progressief liberaal. Vind ik een hele verbetering, maar vraag me toch af waarom daar nu ineens toe is besloten.

Verder is die 'Nederland is nog niet half af' een sneer naar Wim Kok (en dus Paars!) die zei Nederland wel zo'n beetje af te vinden. En daar regeerde Paars ook naar.

Wel vind ik de voorstellen niet allemaal in lijn met de tekst. Toch nog teveel opgelegde oplossingen (kinderbijslag naar kinderopvang is zo'n voorbeeld van een paternalistische verslechtering), terwijl we als D66 juist veel meer over zouden moeten laten aan het veld en de burgers zelf.

Over die verhoging van de AOW leeftijd. Die komt dus te laat voor vergrijzingsgolf. In die zin is het dus helemaal geen oplossing voor de huidige scheefgroei tussen de generaties. Bert heeft gelijk dat er best meer verwacht mag worden van de babyboomgeneratie. Maar dit voorstel komt daar niet aan tegemoet. Desondanks ben ik het er wel mee eens, simpelweg omdat die AOW leeftijd m.i. best omhoog kan op termijn. De voorgestelde AOW bijdrages door gepensioneerden met een hoog pensioen kan eventueel wel die extra solidariteit bewerkstelligen, maar ook hier heeft men het weer over 'stapsgewijs', dus ook die maatregel zal wel weer aan de babyboomgeneratie voorbij gaan...

Een aantal opvallende positieve voorstellen: inspraak in veligheidsbeleid, dubbele nationaliteit, kansen voor van gevangenen.

Maar ben toch vooral benieuwd naar dat progressief liberalisme. Wie heeft daartoe besloten en waarom? Of heb ik een congresuitspraak gemist?

Groeten,
Mark Giebels