Dittrich wil naar 67 jaar met pensioen

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed May 18 00:01:57 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, May 17, 2005 at 10:10:50PM +0200, Bart Meerdink wrote:

> Hee, goed zo! Bedankt! Daar word ik een stuk wijzer van.
>
> Het is duidelijk dat het ANP voor een groot deel bepaalt wat de grote
> media berichten. Telegraaf, Volkskrant, NRC, NOS Journaal.

Het ANP kiest zelf wat ze berichten, inderdaad. Ter aanvulling meldt m'n
bron nog:

Er werken journalisten bij het ANP en die bepalen zelf wat ze relevant
vinden en wat niet. Ze maken dus ook zelf de kop. Het ANP geeft daarnaast
letterlijke persberichten door onder de noemen ANP Pers Support (APS),
maar alleen als de afzender daarvoor een speciaal abonnement heeft. Het
ANP heeft ten onrechte het imago een soort objectief instituut te zijn, in
plaats van een commercieel journalistiek bedrijf.

Misschien ook leuk om te kijken wat ANP-concurrent Novum ervan heeft
gemaakt (te zien op
http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/index/asp/index.html):

D66: Kinderbijslag na tweede kind afschaffen
D66-leider Boris Dittrich wil de kinderbijslag na het tweede kind
afschaffen en de opbrengst daarvan investeren in kinderopvang. Ook wil de
partijleider de oudedagsvoorziening AOW hervormen en de AOW-leeftijd
geleidelijk verhogen naar 67 jaar.

Dat staat in een pamflet dat Dittrich dinsdag presenteerde. D66 wil de
kinderbijslag na het tweede kind afschaffen en de opbrengst hiervan
investeren in de kinderopvang. De partij denkt dat hierdoor meer vrouwen
blijven werken en de kwaliteit van kinderopvang verbetert. D66 wil dat er
in 2010 voor elk kind van wie de ouders opvang wensen, een betaalbare
plaats gevonden kan worden zonder wachtlijst.

Solidariteit
In het pamflet, 'Op weg naar nieuwe solidariteit', staat solidariteit
tussen generaties centraal. Dittrich vindt vooral dat ouderen solidair
moeten zijn met jongeren, om de gezondheidszorg, de oudedagsvoorzieningen
en de sociale zekerheid te waarborgen. 'Veel oudere en welvarende
Nederlanders zijn huiverig om maatregelen te nemen om ook jongeren een
welvarende en sociale toekomst te geven,' zegt Dittrich.

Dittrich wil een flexibele AOW-leeftijd, zodat mensen kunnen kiezen voor
een AOW vanaf hun 65e, of vanaf hun 67e. De in deze twee jaar niet
ontvangen AOW-uitkering, wordt dan in een hogere AOW-uitkering vanaf het
67e levensjaar verwerkt.

Verdere punten die in het pamflet worden genoemd, zijn afschaffing van de
hypotheekrenteaftrek, verbeteren van het VMBO, effectiever aanpakken van
criminele jongeren, jongeren tot 23 jaar zonder diploma geen uitkering
verschaffen en bonafide bevoorrading van coffeeshops legaliseren (ga naar
het pamflet).

--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |