Pamflet: Op weg naar nieuwe solidariteit

Tue May 17 20:44:37 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Martijn Meijering <mmeijeri at XS4ALL.NL>:
>Af en toe ook een paar mooie soundbites trouwens. 'Niet links, niet
>rechts, maar vooruit!' 'Nederland is nog niet half af.'

 Hmm, dat vond ik nu juist weer heel erg... Een 'Van Nederland is nog
 maar de helft over' dringt zich op...

 Inmiddels heb ik wat meer notities.

 Waar gaat het om...?
 * Waar ga je van uit ?
 * Waar wil je naar toe ?
 * Hoe denk je uitgaande van het eerste het tweede te bereiken ?
 Het stuk van Dittrich geeft daar in 't geheel geen antwoord op.

 Het stuk van Dittrich verwacht van burgers dat ze keurige liberalen worden.
 Het gaat daarmee voorbij aan de vrijheid van het geweten (waarom zou de
 burger in hemelsnaam een liberaal moeten worden ?). Het staat daarmee haaks
 op de vrijzinnig-democratie en het indeterminisme (denk aan Philip Kohnstamm
 van de VDB, die tevens de basis legde voor wat later D66 zou worden).

 --> Ik denk dat D66 een discussie zou behoren te starten aangaande hoever de
     overheid mag gaan bij het stellen van eisen aan de burger. Niet alleen
     a la Dittrich maar ook om het schenden van de privacy met betrekking tot
     dat domme bestrijden van het terrorisme en zo. En met dat gezeur over de
     Islam. Dit lijkt me zo'n beetje het belangrijkste punt waarover Vrijzin-
     nog democraten het eens zouden moeten zien te worden en de burger tegemoet
     zouden moeten treden !! Maar ja, die liberalen binnen D66, he... die weten
     alles weet eens beter...

 Tenslotte: het gaat er niet om om wat D66 van de burger verwacht maar om wat
 de burger van D66 kan verwachten. (Kennelijk niet veel - en daar moet dus iets
 aan gedaan worden). Het stuk van Dittrich is dus nogal contraproductief.

 Oftewel: het liberalisme dreigt de vrijzinnig democratie binnen D66 te vernie-
 tigen ! Mensen, kom tot inkeer - dit leidt helemaal nergens toe.

 Er IS al een VVD.
    ==