was Re: VNG verwacht grote instroom in de bijstand

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon May 16 07:16:12 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Inderdaad. En ook werkloos worden kan voor hen op de loer liggen. Als
> werkgevers het recht krijgen om met verschillende bonden verschillende
> afspraken te maken, met niet georganiseerden aparte afspraken te maken en
> om zonder beperkingen tijdelijke contracten aan te bieden, hebben we
> daarvoor trouwens niet langer de medewerking van mensen met een baan
> nodig.

Nog een keer Martijn, dat recht hebben ze, net als jij en ik, mogen ze
afspreken wat ze wilen en met wie ze willen. Alleen zullen de andere
partijen het daar niet mee eens zijn en willen werkgevers dat niet.

> Dat vind ik een prima overweging. Als hij makkelijk anderen kan vinden en
> de contracten van de bestaande medewerkers niet verlengt, ook prima. Leidt
> niet tot meer werkloosheid (eerder minder), maar eerder tot een eerlijker
> verdeling.

Nogmaals dat wil hij niet, het grootste kapitaal wat de werkgever heeft is
de kennis van zijn medewerkers en hij wil geen gelazer op de werkvloer.

> Dat klopt, maar dat vind ik juist verkeerd. Waarom zouden die mensen recht
> hebben op extra bescherming? Geef dan gewoon iedereen een kans. En bedenk
> ook dat het mes aan twee kanten snijdt: als je onverhoopt werkloos wordt,
> duurt het ook langer voor je weer aan een baan komt.

Die bescherming hebben we ze niet gegeven maar hebben ze zelf gecreeerd
toch. Samen met die werkgever door het maken van afspraken in de CAO.

> [...]
> misschien iets minder verdienen als je werk hebt, maar daar staat dan weer
> tegenover dat je vaker werk hebt.
>
> Hier heb ik het trouwens over gemiddelden, want er zijn nu natuurlijk
> mensen die zelden werkloos zijn, net als er mensen zijn die zelden werk
> hebben. De mensen die nu zelden werkloos zijn, zijn waarschijnlijk
> productiever. Die zullen dan structureel meer dan het gemiddelde
> verdienen, maar (iets) minder dan nu. Degenen die nu zelden werk hebben,
> zullen dan structureel minder dan het gemiddelde verdienen, maar
> (duidelijk) meer dan ze nu aan uitkering krijgen.

Of die mensen hebben meer mazzel. Al ben je nooit werkeloos, als je baas
failliet gaat sta je op straat. En of je snel ander werk hebt ligt aan de
arbeidsmarkt op dat moment en vooral je leeftijd. We zullen het maar niet
over de WAO-er hebben hierbij.

> Die risico's kun je toch vertalen naar geld? Bijvoorbeeld door een
> verzekering af te sluiten? Maar dat van die twee jaar ziekengeld heb ik
> vaker gehoord. Het is nu dacht ik zo dat de werkgever twee jaar loon moet
> doorbetalen ook al heeft de ziekte van de werknemer helemaal niets met het
> werk te maken.

Klopt. en de meeste bedrijven hebben dat ook al weer doorverzekerd. Maar de
overheid heeft ook hier weer belang bij. Reken maar eens uit hoeveel
ziektejaren er elk jaar doorbetaald moeten worden. Pak daarvan het
belastingdeel eens en zie hoeveel Zalm opstrijkt daarvan.

> [...]
> ziektekosten gaat gebeuren. Dus om mensen tegen zichzelf te beschermen
> moeten we dat dan maar verplicht maken. En een verrekenpot maken voor
> chronisch zieken of mensen met een anderszins verhoogd risico. En die
> verzekering dan door commerciele verzekeraars laten uitvoeren, met zonodig
> inkomenssteun, zodat iedereen zich de premie ook kan veroorloven. En
> daarbij is het niet nodig dat de verzekering het hele loon uitkeert, we
> kunnen ook maken dat de uitkering ter hoogte van het minimumloon is. En
> iedereen toestaan zich vrijwillig (evt collectief via een bond) te laten

En wat bereik je daarmee? Die verplichte verzekering wordt meegenomen in de
loononderhandelingen en de loonkosten stijgen er evenredig mee. Nu zijn in
de meeste gevallen de kosten ook al doorverzekerd en is alleen de premie
afhankelijk van de aantal zieken per jaar.

> Op die manier wordt het medisch risico voor zover dat niet met het werk
> zelf samenhangt, niet doorberekend in de prijs van de arbeid. En leidt het
> dus anders dan nu niet tot werkloosheid, want de werkgever loopt niet
> langer extra risico.

> Moet je misschien nog goedkoper worden. Op een gegeven moment komt er een
> punt dat het weer interessant wordt. En met die prijs kun je weer naar de
> verzekeraar stappen en hem de rest bij laten passen. Anders dan nu dus met
> die interechte CBBS-berekening.

Zou kunnen maar er is nu eenmaal een benedengrens en de verzekeraar (nu het
UWV) is er enkel op uit om helemaal niks bij tepassen.

> Dan wel, maar de mensen die nu werkloos zijn zouden dan een baan krijgen
> en dus meer gaan verdienen dan nu. De welvaart wordt dus anders verdeeld,
> maar niet per se minder.

Komt er dus toch op neer dat de mensen die nooit werkeloos zijn of ziek
minder moeten gaan verdienen.

> Tussen de middenklasse enerzijds en degenen die daaronder of daarboven
> zitten anderzijds. Met als doel iedereen aan een inkomen van tenminste het
> minimumloon te helpen. Wie meer wil, zal dat via keiharde marktwerking
> moeten waarmaken. Als dat minimumloon juist gekozen wordt, lijkt me dat de
> meest eerlijke oplossing.

Dat is toch al zo, de concurentie is moordend op de arbeidsmarkt, al
helemaal in de sectoren waar geen CAO van toepassing is, en die zijn er nog
genoeg hoor. Vooral daar waar nu de Polen ed komen werken.

> OK, de regering, ik wou niet het huidige kabinet vrijpleiten o.i.d.

> Maar je wilt het toch niet zomaar weggeven?

Nee hoor, ik wil er werk mee scheppen. En de mensen die de pot opgebracht
hebben gaan meer verdienen omdat de premies sterk zouden dalen.
Nu ligt dat geld, het laatste wat ik er van gehoord heb, eind dit jaar zo'n
18 miljard, daar te liggen en is het een speeltje van Zalm.

> Zeker, en dat zou ook gebeuren als de premies door marktwerking werden
> vastgesteld.

De marktwerking die er was, premies zoveel als nodig wordt door het kabinet
verstoord. Kunstmatig hoog houden.

> Helemaal juist.

> Op korte termijn wel. Maar als die verzekeraars eenmaal hun buffer hebben
> opgebouwd en marktaandeel hebben verworven, zullen de premies vanzelf
> omlaag gaan. Anders sturen we de NMa of AFM erop af.

Onterecht dus, net als bij banken zouden alleen die verzekeraars hierin
mogen gaan opereren die een dergelijke garantiebuffer al hebben. Het zijn
tenslotte particuliere ondernemingen hoor. Ook dat is marktwerking toch? Als
jij een zaak wil beginnen in weet ik wat, gaat de overheid jouw prijzen toch
ook niet hoger vaststellen om te zorgen dat je een buffer krijgt. De
verzekeraars die hierin willen meedoen, en dus geld verdienen moeten gewoon
voor zichzelf zorgen.

> Ja, of alsnog je geld terug.

Klopt, alleen is de vraag dan in welke vorm.

> [...]
> meer dan logisch dat een verzekeraar een pot geld achter de hand moet
> hebben om uitschieters op te vangen. Dat is ook wettelijk verplicht en
> daar wordt ook streng toezicht op gehouden. Een verzekeraar kan dat geld
> makkelijk ophalen op de beurs, maar moet daar natuurlijk wel voldoende
> rendement tegenover stellen. En dat vertaalt zich in de kostprijs en dus
> de premie. Lijkt me niet meer dan logisch. Ik kan me wel voorstellen dat
> we daar inkomenssteun tegenover stellen, maar dan zou ik eerst wel eens
> sommetjes willen zien die aantonen dat dat nodig is.

Precies ja.

> Tja, het lastige is natuurlijk om het onderscheid te maken tussen
> hernieuwde arbeidsongeschiktheid die nog voortkomt uit het verleden of
> opnieuw veroorzaakte arbeidsongeschiktheid. Maar het moet natuurlijk ook
> niet zo worden dat nieuwe schade voor rekening van de gemeenschap komt,
> want zo ontmoedig je natuurlijk investeren in veiligheid.

Uiteraard, maar dat is nu, met de wet Pemba ook al zo. Een rugpatient moet
en kan alleen terugvallen op de WAO indien het te maken heeft met hetgeen
hij voor in de WAO zat.

> Dat snap ik heel goed, al is het wel zo dat je als je maar genoeg zakt
> vanzelf een punt bereikt waarop het voor de werkgever weer interessant
> wordt. En als we - anders dan nu - maken dat het UWV de werkelijke schade
> moet vergoeden, hoe duurder voor het UWV. Dus hoe bureaucratischer ze
> zijn, des te meer pijn het voor ze zou doen. Gooi daar nog eens
> marktwerking bovenop en dan kunnen ze zich dit soort toestanden niet meer
> veroorloven. En dan worden ze dus of gedwongen te hervormen of ze gaan
> failliet en hun taak wordt door anderen overgenomen. Allebei prima toch?

Het tegendeel gebeurt juist. Neem nu met de WAO, de herkeuringen. De
minister maakt een scahtting van ongeveer 110.000 mensen die waarschijnlijk
de uitkering kwijt raken. Dat wordt tot norm verheven binnen het UWV.
Waarom. De dreiging van de particuliere sector hangt er boven en men stelt
alles in het werk om ruim bobven die 110.000 uit te komen, niet goedschiks
dan maar kwaadschiks. Mag jij raden wie er de klos is hiervan.
Ze moeten zichzelf waarmaken en dat gebeurt puur over de ruggen van zieke
mensen, de minister vindt het prachtig. Die roept straks in de kamer, kijk
eens wat we voor elkaar gekregen hebben.

> Tuurlijk, dat wil iedereen. Alleen we verschillen van mening over hoe we
> dat moeten aanpakken. Ik denk juist dat we onze welvaart kwijtraken als we
> de arbeidsmarkt niet flexibiliseren. Ik gun ieder zijn eigen mening, maar
> dat is wat ik ervan denk.

Dat mag en van mening verschillen ook toch?

tenzij

> Lijkt me inderdaad niet. En daarom zal marktwerking hieraan vanzelf een
> einde maken.

Misschien, maar nu worden mensen om die redenen wel de uitkering
uitgeschopt. De wereld op zijn kop dus. Stel dat jouw mening van de
flexibilisering de juiste is. Dan moeten we dus dat eerst doen waardoor de
mensen vanzelf de uitkering uit zouden komen toch? Dan doet deze regering
niet, ze schoppen gewoon de mensen de bijstand in en denken het daarmee voor
elkaar te hebben. Dat biedt mensen meer kansen op werk, zegt Asobalkje.

Ger