Een cursus economische filosofie in 30 minuten

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun May 15 19:04:46 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc de Droog wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Geen concurrentie? Volgens mij heeft MS juist te leiden aan de sterk
> groeiende en moeilijkste concurrentie die er bestaat: een hele grote
> concurrent die gratis en (soms al, maar in de toekomst zeker) betere
> produkten maakt.

Je hoeft van mij geen voorstander te maken van Open Source,
hoor. Als iemand de belangen daarvan inziet en inzag en hier
verdedigd heeft ben o.a. ik dat wel.

En die 'concurrentie' waar jij het over hebt is slechts een
begin.

> Een concurrent die niet uit de markt te krijgen is, tenzij
> de oude economie via de overheid rechten krijgt deze nieuwe "concurrent" te
> mogen blokkeren.

Het grootste gevaar nu zijn die software patenten, idd. Maar
nog belangrijker die politici die zich nauwelijks verdiept
hebben in de materie en idd op grond van die oude economie
de verkeerde beslissingen dreigen te blijven nemen.

> MS mocht willen dat het slechts om een paar ouderwetse
> concurrenten ging.

Die zitten in die beweging.

> Ik heb het uiteraard over de open source beweging...
>
> En inderdaad: op basis van samenwerking vanuit een gezamenlijke behoefte,
> Peter!

Onzin lijkt mij. IBM, laatst hier nog verkeerd neergezet
door iemand, weet dat de overleving (open source beweging)
afhankelijk is van de samenwerking. Kortom: een reactie op
het gebrek aan concurrentie, en tegen de bescherming van M$
op meerdere terreinen.

Het gaat om meer dan hun OS of de producten. Het gaat met
name om kennis en die levert de open source beweging.

Bekijk die reclame maar eens van M$ en je weet meteen waarom
het mis zit. Juist die verkeerde visie op ondernemen.

Henk Elegeert