Een cursus economische filosofie in 30 minuten

Peter Hoopman peterhoopman at AOL.COM
Sat May 14 23:16:49 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Grappig en merkwaardig tegelijkertijd, je vat de koe bij de horens en het
lijkt erop dat je hem tegelijkertijd weer loslaat:

"Sorry hoor Peter, voor mij zijn deze 4 alinea's nietszeggende bla-bla, het
lijkt wel of je een andere taal spreekt. Ooit wel eens op school in een
groepje samengewerkt? Twee mensen doen het werk, de rest lift mee."

Het betoog in de vorige bijdrage was erop gericht, om de meelifters op
eigen benen te krijgen. Even voor de duidelijkheid meeliften doen we bij
tijd en wijle allemaal. We kunnen niet van alles verstand of de gave voor
hebben. Maar de kunst is dat iedereen zijn kwaliteiten kan inzetten.

Door "concurrentie" als "motivator" te gebruiken kunnen mensen
verstoppertje spelen (gebrek aan democratie op de werkvloer). Mensen werken
nu omdat ze ermee in hun levensonderhoud voorzien en hun hypotheek mee
kunnen af betalen. Dit is uiteraard prima te begrijpen en zelfs in eerste
instantie noodzakelijk. Maar voor mij gaat "democratie" verder dan dat.
Samenwerking als economische basis zou de volgende stap op het
evolutieproces van democratie kunnen zijn.

Ik ben er vast van overtuigd dat wetenschappers in de nabije toekomst gaan
aantonen dat er een regelrecht verband is tussen enerzijds: DE
BUREAUCRATISERING van de samenleving en "ONDERLINGE CONCURRENTIE".

Samenwerking bevordert democratie in de samenleving.
Concurrentie verstikt de democratie en vergroot de "noodzakelijke" achteraf
rol (bureaucratie van de overheid. De wet op behoud van bestuurlijke
ellende.

Maar Bart ik besef dat het bovenstaande geen erg geaccepteerde visie is,
dus daar dien ik als democraat mee te leven. :D
Men kan alleen maar hopen dat men zonder "geschiedenis" naar een situatie
kan kijken, want daar ligt de vrijheid.

Dus ja Bart, ik kan prima in m'n eentje een potje voetballen. Kwestie
van "creatief met kurk". ;-))