onverdraaglijk cynisme - maar zeik toch lekker door jongens...

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Sat May 14 22:00:50 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:
<...>
> ik geloof toch niet dat Balkenende gelijk had. Het
> 'waarborg-voor-vrede'
> argument hoor je vaker inzake de grondwet, maar het lijkt me niet aan
> de
> orde. Het is een argument voor Europa, niet voor de Grondwet.

Lijkt me een juist punt, Henk.  Maar je kunt het verdrag en het streven naar
een beter Europa niet helemaal los van elkaar zien, naar mijn idee. Zie
onder

> [...]
> maar daar blijkt ook uit dat het specifieke Grondwet-voorstel daar
> niet
> voor nodig is. De economische verwevenheid en samenwerking is een
> uitstekend middel gebleken. <...>
> Natuurlijk heb je gelijk dat Europa na de uitbreiding nieuwe regels
> nodig
> heeft om het bestuur soepel en transparant te laten verlopen. Maar
> regel
> dat dan eerst. Nu komt men met een gigantische packagedeal. Dat kan,
> maar
> dan geld het argument 'nodig voor vrede' natuurlijk niet meer.
<...>
En daar gaat het nu juist om. Er is eigenlijk helemaal geen sprake van een
enorme package-deal, althans niet meer dan nu al is vastgelegd in een berg
aan verdragen, handvesten, protocollen en jurisprudentie. Het voorliggende
verdrag combineert die alle tot één nieuw, intern redelijk consistent
geheel.
En daar zitten een aantal nieuwe elementen in, die weer een stapje vooruit
zijn op de afgelopen 60 jaar gevolgde weg (zoals jij zegt: een
succesverhaal). Want ook in de afgelopen 60 jaar zijn er telkens stappen en
stapjes vooruit gedaan. Zie het verdrag als één daarvan, en wel een dat ook
moet verzekeren dat ook in de toekomst nog stappen gedaan kunnen worden.

mvg,

Martin Lentink