VNG verwacht grote instroom in de bijstand

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri May 13 07:19:59 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
> aspecten.
>
> Wat vind je eigenlijk van wat er in bijv. Engeland gebeurt zoals Fritz
> gisteren aanhaalde? Een vaste "incapacity benefit" dus, die wel afhangt
> van je medische situatie, maar niet van je oorspronkelijke loon. Da's een
> stuk makkelijker en goedkoper dan ons huidige systeem. En als die
> uitkering hoog genoeg en dus sociaal genoeg is (en hij lijkt me in
> Engeland wel erg laag), is evt bijverzekeren voor meerverdieners iets wat
> ze dan maar particulier moeten doen. Of niet, als ze daaraan geen behoefte

Dat zou een mogelijkheid zijn, mar dat wil dan ook zeggen dat de premie niet
meer inkomensafhankelijk zou moeten zijn?
Evenveel ontvangen betekend dan ook evenveel betalen? En dat bijverzekeren
gebeurt toch al middels het WAO-gat oftewel de IP.

> En als ik nou eens met een paar vrienden de Bond van Doorpakkers opricht?
> Voor mensen die voor het minimumloon willen werken? Mogen we dan mee
> onderhandelen? Namens potentiele werknemers, of misschien alleen voor
> zover we zieltjes weten te werven onder bestaande of ex-medewerkers.
> Houden we bijvoorbeeld het nieuws in de gaten. Zo las ik vandaag dat er
> bij ING 1000 man uitgeknikkerd gaan worden. Als die nou lid willen worden
> van mijn bond, mag ik dan namens hen mee onderhandelen over de
> CAO-schalen? En keihard roepen dat die omlaag moeten omdat mijn mensen ook
> [...]

Dat mag, maar je zit er nog niet mee aan de CAO-tafel, daarvoor moet de
werkgever of zijn organisatie bereid zijn met je te praten.
We hebben toch een vrijheid van organisatie, maar evenzo hebben we de
vrijheid wel of niet te willen praten met bepaalde organisaties. In sommige
gevallen kan je het afdwingen via de rechter, afhankelijk van je
representativiteit.

> Wat vind je eigenlijk van de nieuwe WIA? Daar worden toch een aantal
> dingen aangepakt waar jij kritiek op hebt?

Zekers, maar allemaal ook ten koste van mensen die die toch ziek zijn.

> Ietsje minder denk ik, voor zover veroorzaakt door reintegratie van
> WAO-ers. Door betere concurrentie in het algemeen denk ik dat er wel
> degelijk groepen zijn die duidelijk terugzakken in de richting van het
> minimumloon. En dat vind ik dan eerlijk gezegd ook wel terecht, die hebben
> dan blijkbaar jarenlang teveel verdiend. Zo zullen ze dat zelf vast niet
> zien en het zal ook wel moeten worden verwaterd en/of gefaseerd moeten
> worden ingevoerd.

Reintegratie ja. Bij ASO betekend reintegratie gewoon de WAO uit knikkeren.
Ze hebben niks meer verdiend dan hun collega's, dus waarom teveel? Omdat ze
ziek zijn geworden? Omdat ze een ongeluk kregen?

> Maar anders wentel je het toch of af op werklozen en WAO-ers of betaal je
> er alsnog voor door hogere premies?

Voor degene die het aan gaan op het moment is het een kwestie van dat de
polisvoorwaarden van je brandverzekering worden aangepast op het moment dat
je huis in de fik staat. Bijvoorbeeld 30 jaar premie betaald en nu je ziek
bent wordt het gebruik er van zo goed als onmogelijk gemaakt.

> Nou die zal toch niet veel omlaag gaan. We hebben dan toch nog steeds alle
> infrastructuur, arbeidscapaciteit en het kapitaal (incl menselijk
> kapitaal) dat we nu hebben?

Ik help het je hopen. Dadelijk zijn de 2 jaar om dat de oost-europerianen
slechts in kleine hoeveelheden mogen komen werken en dan kan het los
barsten. Later nog een de Turken, Roemenen en Bulgaren. Maar dat is een
andere discussie.

Ger