euro totempaal van ongenoegen

Thu May 12 23:02:52 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>
>0,6 van iedere euro, die in Nederland wordt verdiend is te danken aan de
>europese interne markt.

 Mooi, fantastisch !

 Maar daar hebben we echt noch de EU, noch de Euro, noch de Grondwet voor
 nodig. Dit is meer iets van met beetje handelsgeest over de grens kijken.
 Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar uberhaupt op tegen is. Net zo
 min als dat men handel kan drijven met niet-EU landen (gas uit Noorwegen,
 bankieren met Zwitserland of zo).

>Neen stemmen tegen het voorliggend verdrag omdat je tegen Europa bent
>leidt niet tot het gewenste resultaat, want de EU in haar huidige vorm
>blijft bestaan, maar moet dan functioneren onder het Verdrag van Nice en
>alle voorgaande verdragen.

 Dat is niet waar het om gaat.

 Het voorliggende verdrag is juist een uiting van het feit dat men als
 burger geen bal over Europa te zeggen heeft maar wel voor de gevolgen
 mag opdraaien.

>Ik beproef bij veel virtuele tegenstemmers een zekere nostalgie naar
>vroeger en de gulden, toen alles nog beter was,

 Maar het WAS ook beter. Door de Euro zijn zeer veel mensen financieel
 in ernstige problemen gekomen. Ze hebben daar niet om gevraagd, hebben
 ook geen invloed op de invoering van de Euro gehad. De politiek zou
 z'n geloofwaardigheid terugkrijgen als we alsnog bij referendum zouden
 kunnen beslissen of we uit de Euro stappen (daar zou een grote meerder-
 heid voor zijn). Mensen met poen realiseren zich niet, hoeveel ellende
 hun Euro inmiddels heeft aangericht. En er is geen enkele reden om aan
 te nemen dat invoering van een Europese Grondwet een eind zal maken aan
 het Euro-fiasco.

 De stemverhoudingen liggen thans op tegen/voor = 60/40 en het aantal
 tegenstemmers groeit naarmate mensen beter geinformeerd worden. Dus het
 gaat de goede kant op.

 De enige vraag waar het echt om gaat, luidt: wat doet het parlement met
 de uitslag van het referendum ? Stemt het parlement voor als de burgers
 bij referendum tegengestemd hebben ? De kans daarop lijkt groot. En dan
 breekt dus echt de Euro-pleuris uit.