Groene stroom subsidie wordt ingetrokken.

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu May 12 21:26:26 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Met andere woorden, er stelt zich altijd een evenwicht in, en de
> overheid kan (met mate natuurlijk) de heffingen iets aanpassen indien
> nodig.

Nog even, een probleem is natuurlijk (nu ook al) dat in andere landen in
de EU de voorwaarden voor groene stroom dan minder gunstig zijn dan in
ons land, en dat dus de /bestaande/ 'groene' productie naar Nederland
gesluisd wordt terwijl in feite niets verbetert aan de wijze van
produceren van de 'vuile' rest. Ons geld vertrekt naar het buitenland
zonder enig effect.

Dus, Nederland kan door de regels van de EU in feite nauwelijks een
eigen beleid voeren. Een gemeenschappelijke Europese markt voor stroom,
en gelijke voorwaarden voor buitenlandse producenten aan die voor
producenten in Nederland.

Met subsidies kan Nederland zorgen dat het alleen voor projecten op
Nederlands grondgebied betaalt. Dit terwijl gedifferentieerde heffingen
die exact hetzelfde effect beogen (en effectiever zouden zijn) door de
strikte EU-regels juist voornamelijk bestaande buitenlandse bedrijven
bevoordelen met Nederlands geld.

Daar wringt iets, maar ik heb er nog geen oplossing voor.

Bart Meerdink