VNG verwacht grote instroom in de bijstand

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed May 11 22:17:31 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Jouw idee komt het dichtst bij de
> invaliditeitsverzekering die andere landen kennen, op grond van objectieve
> medische criteria, en waarbij het (bij)verdienen met de verzekerde
> handicap
> verder vrij is aan de getroffenene.

Weet je ook welke criteria men gebruikt om de werkelijke loonderving vast
te stellen? Bij een verstoorde arbeidsmarkt lijkt me dat toch lastig vast
te stellen. Of is het soms gerelateerd aan het minimumloon?

Ik zit me trouwens ook af te vragen of het wel nodig is om werknemers die
meer verdienen dan het minimumloon zich verplicht tegen arbeids-
ongeschiktheid te laten verzekeren op een niveau boven het minimumloon.
Als het minimumloon sociaal aanvaardbaar is, waarom verplichten we
sommigen dan om zich boven dat niveau bij te verzekeren? Kunnen we dat
niet beter aan de mensen zelf overlaten?

Zo gaat het nu ongeveer bij ondernemers, want de Waz is afgeschaft. Dat
lijkt me trouwens ook niet helemaal te kloppen. Want hoe zit het met
zelfstandige timmerlieden enzo die door hun werk extra risico lopen? Die
betalen daarvoor nu geen premie.

> Geen gedoe met fictieve afschattingen
> die Ger terecht zo hekelt en die ook nog eens de verzekering van de minder
> verdienenden ondergraven.

Die kritiek lijkt me inderdaad terecht.