Groene stroom subsidie wordt ingetrokken.

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed May 11 21:38:55 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Mark, probleem is dat we geen referendum meer hebben om zo maar uit te
> schrijven. Dat wás er in de tijdelijke Referendumwet, maar is door Balkenende
> 1 afgeschaft.
>
> Maar even over de zaak zelf. Met een handicap, want ik weet er niet zo veel
> van; Boris de la Jambon doet groene stroom, maar die zit in New York.

Du Jambon (ham is mannelijk volgens mij ;-) )

> [...]
> bovendien wordt de doelstelling van 9 procent groene energie in 2010 (dat is
> de enige Europese afspraak hier) gehaald.
>
> Tot zover het verhaal van Brinkhorst/EZ.
>
> Ik vind het voor ons toch erg ongemakkelijk. Niet dat de Gasunie en Shell niet
> nog meer subsidie opstrijken. Wel dat minstens de indruk is gewekt dat er een
> rem komt op de verdere groei van groene energie, die natuurlijk juist zeer
> gewenst is.
> Bovendien vind ik eigenlijk niet dat we de consument meer kunnen vragen - ook
> niet als we dat 'meenemen in het koopkrachtbeeld 2005', zoals het kabinet

Een stokpaardje van mij, subsidie is bijna altijd een foute manier om
iets voor elkaar te krijgen (alleen vereist het verzinnen van een betere
manier soms enige denk-inspanning). Maar in dit geval lijkt me dat niet
eens het geval.

Groene stroom moet gewoon commercieel uitkunnen, of beter nog, zuiniger
omgaan met energie moet meer opleveren. Met subsidie houd je op den duur
geen onrendabele commerciele activiteiten in leven.

Dus, simpel, maak energie-gebruik NOG duurder. Wel terugsluizen dat geld
naar de mensen die daardoor getroffen worden zodat die er netto niet op
achteruit gaan, maar zorg in ieder geval dat over de hele linie
energiebesparing rendabeler wordt, en het produceren van duurzame
energie (of zonnecollectoren en zo) haalbaar.

Laat de markt maar uitzoeken hoe dat allemaal het efficientst kan.

Bart Meerdink