Gevoelsinflatie (was: Belazerd met de invoering van de euro?)

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon May 9 16:04:05 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Is mogelijk, maar was het in de tijd van de gulden al niet zo dat het
> biljet van 250 gulden (of 500, dat paarse ding) al niet overal werd
> geaccepteerd? Maar ja, de grotere "markt" voor valse euro's zal voor
> valsemunters en andere criminelen vast ook aantrekkelijker zijn.

> Nou nee, gewoon de sterk gestegen olieprijs. En die zou op de een of
> andere manier toch altijd doorberekend zijn. Het wordt nu alleen beter
> zichtbaar. En dat lijkt mij juist een goeie zaak.

Iets anders is je af te vragen of de mensen aan de onderkant het nog kunnen
betalen.

> Tja, ik vind het ook maar een rare toestand. Voor mijn gevoel zijn ook een
> hoop prijzen gestegen. Post hoc ergo propter hoc? Maar er is hoe dan ook
> nu een betere marktwerking waardoor prijzen (zij het langzaam)
> convergeren. En dat is voor de een goed en de ander slecht.

En wat met de mensen die in tussentijd door de bodem gezakt zijn, is dat ook
maar tijdelijk? Huis kwijt, etc.

> "het fiasco van de euro" daar geloof ik nog steeds niet in. En leugens
> eerlijk gezegd ook niet. Mijn gevoel is dat de recessie na de euro ten
> onrechte wordt toegeschreven aan de euro. Wat ik wel geloof is dat er
> zolang de economieen nog niet helemaal geconvergeerd zijn nadelen zitten
> aan een gemeenschappelijk monetair beleid. En dat is inderdaad een gevolg
> van de euro, zij het een voorbijgaand gevolg.

Als het voorbij is hebben alle mensen weer terug wat ze intussentijd zijn
kwijtgeraakt door de Euro? Zouden de bejaarden dan weer elke dag warm kunnen
eten ipv maar vaker genoegen nemen met een boterham?

Ger