VNG verwacht grote instroom in de bijstand

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun May 8 19:34:09 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Geen probleem, als hij inderdaad niet meer arbeidsongeschikt is.

Ook als hij dat wel is toch? De inkomensderving is dan hetzelfde. Als de
persoon nog gezond was geweest, was hij werkloos geweest en uiteindelijk
in de bijstand terechtgekomen, of krijgt misschien helemaal niets als de
partner nog een inkomen heeft. Als hij nu ook niks krijgt, is hij dus even
goed of misschien beter gezegd even slecht af als zijn collega's.
Financieel dan, want hij is daar bovenop natuurlijk ook nog ziek.

Wat ik maar probeer te zeggen is dat de marktwaarde van je restcapaciteit
niet alleen van je gezondheidstoestand afhangt, maar ook van de
arbeidsmarkt. De regel is niet "zolang ziek een uitkering", maar "zolang
inkomensderving tgv arbeidsongeschiktheid een uitkering". Verzekering
tegen inkomensderving tgv malaise op de arbeidsmarkt bestaat natuurlijk
ook, maar dat heet WW.

> Natuurlijk, alleen worden die er niet uitgeselecteerd en worden mensen die
> wel degelijk ziek zijn er ook uitgegooid.

Die hebben inderdaad een nadeel, zelfs als ze nog een restcapaciteit
hebben waarmee ze nog wat inkomen zouden kunnen verwerven. Helaas mogen ze
niet met hun prijs omlaag. Helaas, want als ze dat wel konden, verdienden
ze meer dan nu.